ANNONSE

Nytt forbud mot falske anmeldelser – USA skal dele ut store bøter

"Forurenser markedet."
Nils Lund

Kjøpte anmeldelser og falske anmeldelser har lenge vært et problem i netthandelen. Men nå skal en av verdens største markeder, USA, ta i med hardere tiltak mot dette.

Den amerikanske FTC, som tilsvarer Konkurransetilsynet og Forbrukertilsynet, forbyr selskaper å lage eller selge falske anmeldelser, rapporterer Sweclockers. Dette inkluderer også AI-genererte anmeldelser. Selskapene skal heller ikke få kjøpe eller selge falske følgere og visninger i sosiale medier.

Bryter man som selskap de nye reglene, får man med myndigheten å gjøre. Da venter bøter på opptil 51 744 dollar, tilsvarende nesten 545 000 kroner, per overtredelse. Har man for eksempel mange falske anmeldelser på sitt nettsted, kan det raskt bli veldig dyrt.

Får tommel opp

Hvordan FTC skal oppdage og skille falske anmeldelser fra ekte, er imidlertid ikke spesifisert. Og det er ikke alltid like lett. Det nye regelverket inneholder også et smutthull, da plattformer som publiserer anmeldelser ikke trenger å verifisere ektheten av disse.

Falske anmeldelser er ikke bare sløsing med folks tid og penger, men forurenser også markedet og gjør at ærlige konkurrenter går glipp av forretninger, sier FTCs leder, Lina Khan, i en uttalelse.

De nye reglene, som trer i kraft i midten av oktober, har blitt godt mottatt av aktører som Google, Amazon og anmeldelsesplattformen Yelp. Sistnevnte mener at de allerede opererer innenfor gjeldende regelverk.

Vi tror at håndhevelsen av den nye regelen vil forbedre anmeldelseslandskapet for forbrukerne og bidra til å utjevne konkurransen for selskapene, sier Aaron Schur, General Counsel for Yelp, til CNBC.

Del artikkel: