Når det kommer til endring av vaner og for eksempel det å handle brukt, er det de unge i vår befolkning som er de mest bevisste. Det er de under 30 år som har endret flest vaner på bakgrunn av at de er mer opplyste om miljø og bærekraft. Hvordan kan nettbutikkene nå denne gruppen?
Når forbruket går ned, vil mange nettbutikker møte økt konkurranse. Mange opplever en økonomisk usikkerhet som følge av dagens situasjon. Nettbutikker bør tenke over hvordan de kan øke sin konkurransekraft med bærekraftige tiltak, skriver Bring Researh i sin rapport Fra holdning til handling.
Altså bør nettbutikkene forberede seg på å møte endrede kundekrav - men hvordan? I Brings rapport kan vi lese at det er de unge som lettest lar seg påvirke av miljø- og bærekraftsbudskap. Sosiale medier, nyhetsbrev og påvirkere er kommunikasjonskanaler nettbutikker kan bruke for å nå de yngre, men det er viktig at det en deler gjennom disse kanalene fortsatt er troverdig og på en enkel måte forklarer hva nettbutikken gjør for miljøet.
Hvilke argument som er viktige for de unge blir også ofte påvirket av hva som er i fokus i samfunnet og media. Under pandemien har det blitt trukket frem argumenter som lokalproduserte og kortreiste produkter. Det viktigste er uansett å fortelle om det du faktisk gjør på en forståelig måte, skriver Bring.
Brings undersøkelse ble gjennomført før coronapandemien. Allerede da oppga over 50 prosent av de spurte nordmenn i undersøkelsen at de handler varer av høyere kvalitet som følge av ny kunnskap om miljø og bærekraft. 40 prosent velger kortreiste produkter, og hele 62 prosent handler generelt mindre.
De unge er de mest bevisste - og de enkleste å påvirke
De argumentene som ble nevnt flest ganger i rapporten er blant annet gjenbruksemballasje, mindre svinn, miljøvennlig transport, og resirkulert materiale. Tidligere i år skrev vi om hvordan de norske forbrukerne aller helst foretrekker esker tilpasset varen de har bestilt, samtidig som den skal være laget av et materiale som det er mulig å gjenvinne.
Norge er definitivt det landet i Norden hvor flest forbrukere mellom 18 og 29 år gjennomfører kjøp på nett basert på kommunikasjon av miljø- og bærekraft gjennom sosiale medier. 24 prosent av nordmenn i denne aldersgruppen oppga at de har gjennomført et kjøp på nett kun på grunn av kommunikasjon gjennom e-post, sosiale medier og påvirkere.
Det er viktig at nettbutikker synliggjør handlingene de tar og hvilke konkrete effekter de har på miljøet hvis de skal kunne sikre seg de unge, miljøbevisste netthandlerne.