Amazons B2B-markedsplass, Amazon Business, vokser så det knaker. Det avslører netthandelsgigantens administrerende direktør, Andy Jassy, i et brev til aksjeeierne. I løpet av 2022 solgtes det for 35 milliarder dollar via markedsplassen, en kraftig økning fra 25 milliarder dollar i 2021.
Ifølge Amazon skal tredjepartsselgere stå for mer enn halvparten av alt salg på markedsplassen, mens Amazon selv står for det resterende.
Mer enn seks millioner kunder, deriblant 96 av Global Fortune 100-selskapene, benytter seg av Aamzon Business, dens realtidsanalyser og brede tilbud av hundretalls millioner produkter innen bedriftsmateriell. Vi har bare skrapt på overflaten av hva som er mulig hittil og planlegger å fortsette å bygge de funksjonene som våre bedriftskunder behøver og vil ha, skriver Jassy i en kommentar.
På vei mot 100 milliarder
Amazon Business ble lansert i 2015 etter at e-handleren la ned Amazon Supply som ble lansert tre år tidligere. En lignende satsing som også rettet seg mot B2B-markedet.
Et år etter lanseringen av Amazon Business ble det solgt varer for drøye 1 milliard dollar på markedsplassen. Et tall som økte til over 10 milliarder doller i 2018 da man rullet ut markedsplassen i ytterligere åtte land, hvor India skal være det største markedet utenfor USA.
Amazon Business er ytterligere et eksempel på en investering der vår netthandels- og logistikkapasitet posisjonerer oss godt for å drive dette store markedssegmentet, kommenterer Jassy.
Og det finnes de analytikere som tror at Amazon vil vokse enda raskere i tiden fremover hvor man kan nå et bruttosalg på 80 milliarder dollar i 2025.
Mens visse deler av økonomien har hatt det tøft de siste årene, har Amazon Business blomstret. Hvorfor? Ettersom vårt team vet hva det innebærer å levere utvalg, verdi og bekvemmelighet til våre kunder. Det finnes de som aldri har hørt om Amazon Business, men våre bedriftskunder elsker det, skriver Jassy.