Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nykommeren økte med over 300 prosent: “Annonsene som trigget”

Java Jakarta, gründeren bak nettbutikken Kitchenoutlet.no.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Med container som varelager.

ANNONSE

Fra varelageret på containerhavna i Fredrikstad driver Java Jakarta nettbutikken Kitchenoutlet.no. Som for så mange andre var det pandemien som drev han over på nett.

Han startet nemlig et fysisk utsalg rett ved svenskegrensa i 2020, men så kom nedstengningene og restriksjonene.

Jeg ble kjent med noen som drev en fabrikk i Italia og som lurte på om jeg ville satse på kjøkkenutstyr. Grensene ble stengt kort tid etter åpning, vi måtte legge ned butikken og gikk all in på nettbutikk, forteller Jakarta til Ehandel.

Til varelageret ankommer varer fra verden over. Jakarta importerer fra flere steder i Europa, men også fra USA og noe persisk porselen fra Vest-Asia.

Nettbutikken har han bygd selv på DanDomain, en løsning han for øvrig anbefaler på bakgrunn av dens brukervennlighet.

Fjoråret bød på rekordvekst

I 2021 endte omsetningen på 217 000 kroner med et ordinært resultat før skatt på -131 000 kroner. Men, i 2022 snudde det. Omsetningen skjøt fart og landet på nærmere millionen, nemlig 885 000 kroner – med et positivt resultat på 541 000 kroner.

Vi spurte Jakarta hva som skjedde i overgangen 2021-2022.

Det var annonsene som trigget. Jeg driver nettbutikken ved siden av en fulltidsjobb, og satt en kveld og lagde annonser på Facebook. Over natta ser jeg at jeg har over 40 000 kroner i bestillinger og da skjønte jeg hvordan annonsene fungerer, forteller Jakarta.

Dette ble vendepunktet og siden har pilene pekt rett vei. Gründeren mener deler det han mener er hemmeligheten bak vellykket annonsering i sosiale medier.

Jeg synes man må være ærlig i annonsene. Jeg har ingen skolegang og det er mange nettbutikker som oppgir rabatter i prosent, men faktisk kan ikke store deler av befolkningen prosentregning. Derfor oppgir jeg alltid rabatter i kroner og øre. Og da begynte folk å kjøpe.

Brukervennlighet alfa og omega

Det er tydelig at det er viktig for Jakarta å tilby en ekstremt brukervennlig nettside. Her skal man kunne finne frem uavhengig av om man har gode eller dårlige lese- og regneegenskaper.

Det må være lett å navigere. Jeg forsket i seks måneder og laget forskjellige maler, hvor jeg så hvordan folk navigerte inne i nettbutikken. Jo mer brukervennlig, jo flere kunder, sier Jakarta.

En typisk kunde hos Kitchenoutlet kjøper gjerne gaver, store pakker med serviser og snittordreverdien ligger på rundt 3000 kroner. Med tiden skal nettbutikken vokse, og planene er allerede klare.

Om fem år skal jeg være en stor konkurrent til markedet. Jeg utvider stadig med flere varer og var nylig i New York for å hente varer som man ellers ikke får tak i i Norge. Det er mange som driver i markedet nå som har ekstreme lønninger, som igjen vises på produktenes prislapper. Jeg selger varene alle burde ha tilgang på, til en overkommelig pris, sier Jakarta.

Og så langt ligger gründeren godt an til å doble mot fjoråret. Varene og bestillingene renner inn, og nettbutikken finpusses stadig på veien mot å bli en reell konkurrent i markedet for kjøkkenartikler på nett.

Del artikkel: