ANNONSE

Rekordår for PostNord - doblet resultatet

Administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen.
therese.karlsrud.haugen

"Uvanlig sterk vekst"

ANNONSE

PostNord Norge legger i dag frem sitt beste resultat noen gang, som nesten er en dobling mot fjorårets resultat. Årsaken skal være den kraftige veksten i netthandelen som følge av covid-19, og de strenge smitteverntiltakene siden 12. mars 2020.

Driftsresultatet (EBIT) landet på 130 millioner kroner i 2020, mot 70 millioner kroner i samme periode i fjor. Samtidig endte omsetningen på 4,6 milliarder kroner i 2020 mot 4,2 milliarder kroner i 2019.

Inntekts- og resultatforbedringen skyldes i hovedsak en uvanlig sterk vekst i netthandelen drevet av smitteverntiltakene under COVID-19. Pakkeveksten forsterket seg i 4. kvartal, som alltid har høyere omsetning enn resten av året på grunn av Black Week og julehandelen, sier administrerende direktør Robin Olsen i PostNord Norge, i pressemeldingen.

PostNord Norge hadde en vekst i antall pakker til forbrukere på 39 prosent i 4. kvartal sammenlignet med samme periode i 2019. Antall pakker som ble hentet i butikk økte med 49 prosent og hjemlevering med 127 prosent i samme periode. 

Tredobler kapasiteten

Logistikkselskapet tror netthandelen vil fortsette å vokse med full kraft i årene fremover, og vil derfor tredoble kapasiteten innen utgangen av 2025. 

PostNord forbereder seg på at netthandelen vil fortsette å øke også etter at COVID-19 er forbi. Derfor investerer vi i nye terminaler, utvikler smartere løsninger og forsterker tilbudet innen både butikk- og hjemleveringstjenester, sier Olsen.

PostNord utvidet godsterminalen på Langhus høsten 2020 med 10 000 kvm og doblet dermed kapasiteten til mer enn 100 000 pakker i døgnet.

CO2-fri distribusjon

PostNords ambisjon er også å være utslippsfri innen 2030, og vil i Norge fase inn 100 elektriske varebiler i 2021 og ytterligere 100 i 2022. Samtidig legges en plan for hvordan tunge kjøretøy skal skiftes til null- eller lavutslippskjøretøy.

Klimameldingens forslag om å øke kostnadene per tonn CO2 til 2000 kroner per tonn CO2 innen 2030, vil gjøre investeringer i tunge null- og lavutslippskjøretøy enklere å forsvare. Men dette må følges opp med gode støttetiltak hos Enova, sier Olsen.

Del artikkel: