Clas Ohlson delte tidligere denne uken en kvartalsrapport hvor det kom frem at hjemmefikserkjeden har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med de eksterne aktørene Mathem i Sverige samt Oda i Norge. Årsaken skal være et ønske om større fokus på egne plattformer – i butikk, på nett og gjennom kundeklubben Club Clas.
Samarbeidet ble etablert i 2019 og bar frukter tidlig. Nå som samarbeidet er "sagt opp" er Oda allerede i gang med å lete etter erstattere innen avtalen løper ut til våren.
Oda har hatt et svært godt samarbeid med Clas Ohlson. Mange av våre kunder har satt pris på å handle og få hjemlevert matvarer sammen med blant annet oppbevaringsløsninger, småelektronikk og andre hjemartikler fra Clas Ohlson. Det er klart at jo mer Oda kan levere i samme slengen, jo færre turer på butikken blir det for kundene våre, sier Anders Hansen, kommersiell direktør i Oda, til Netthandel.
I dag har Oda blant annet samarbeidsavtaler med butikkene Sprell, ARK og Mester Grønn. Hvor mye dagligvarekjeden tjener på slike avtaler vil man imidlertid ikke røpe.
"Satt i gang jobben"
Når kundene mister muligheten til å klikke hjem duppedingser og andre redskaper fra Clas Ohlson i mars 2024, skal dagligvarekjeden på nett har sikret gode erstatninger.
Vi jobber kontinuerlig med å tilby kundene våre et stort utvalg til lave priser. Vi har satt i gang jobben med å finne erstatningsvarer for de varene som Chlas Ohlson leverer i dag, slik at våre kunder fortsatt kan handle kjøkkenredskaper og andre produkter til hjemmet sammen med middagsmaten, sier Hansen, før han uttaler videre:
Vi vet at det er mange som synes det er utrolig praktisk å kunne handle og få hjemlevert bursdagsgaver eller blomster samtidig med matvarer hos oss. Det gjør hverdagen litt enklere.