Odas beviselige effektivitet innen logistikk- og distribusjon for dagligvarer gjør at utfordreren vurderer å fase ut matleveringstjenesten i Finland. Man vil likevel bli værende i markedet, men da heller som en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester.
Dette opplyser selskapet i en pressemelding hvor det presiseres at driften i Norge og Tyskland vil fortsette som normalt.
Vi ønsker å utnytte vår verdensledende effektivitet og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder. Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et “proof of concept”, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas.
"Ikke tilstrekkelig"
I Norge plukker Oda 233 enheter per arbeidstime mens tilsvarende tall i Finland er 170 enheter. Denne effektiviteten ligger bak vurderingen om å heller skulle innlede partnerskap for å tilby sine tjenester i det finske markedet fremfor å fortsette samme type virksomhet som i Norge og Tyskland.
Men også endringene i kapitalmarkedet skal være en av årsakene til endringen i forretningsmodellen.
Jeg er utrolig stolt over hva vårt dyktige og dedikerte team har oppnådd i Finland på så kort tid. Oda har klart å heve standarden for hva som forventes av en matbutikk på nett i Finland. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt på det finske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli finansiert i dagens kapitalmarked, sier Munthe-Kaas.
For selv om Oda i dag er blant Helsinkis største online matbutikker, med en omsetning på 22 millioner euro i 2022, er ikke forretningsmodellen lenger finansierbar i Finland.
Frem til Oda er kommet til en endelig avgjørelse skal matleveringen fortsette som normalt også i Finland.