ANNONSE

Oh Yes på vei til suksess – hentet seg inn etter konkursen: "Tøft, men lærerikt"

Elisabeth Holst Nyström og Anette Holst Rusten – grunnleggerne av Oh Yes. // Foto: Oh Yes
"Skal ta en ledende posisjon".
Linn Adine Andersen

OH YES. Det heter nettbutikken til Elisabeth Holst Nyström og Annette Holst Rusten – og det maler kanskje også et bilde av pågangsmotet og energinivået til søstrene, når Netthandel i prat med førstnevnte blir bedre kjent med både dem og konseptet.

Nyström og Rusten driver altså selskapet Oh Yes. I tillegg til å drifte nettbutikken er de distributør til noen av landets største helsekostkjeder. Det hele startet med åpenbaringen om at en livsstilsendring måtte til for å få energinivået opp igjen, og resultatet ble en rekke produkter som satte bærekraft og velvære på agendaen – uten å måtte inngå kompromiss.

Men la oss starte ved begynnelsen. Selskapet Oh Yes AS er nemlig ikke søstrenes første satsning i retail- og e-handelsverden, for de har vært med på en berg- og dalbane av en reise. Oh Yes er dermed deres andre forsøk på å sette drømmen til livs, og la oss håpe at alle gode ting er to i denne sammenheng.

Vi startet som en ren distributør og solgte B2B, og våre største kunder er Life, Sunkost og lignende type aktører. Men vi så hele veien at det manglet et godt nok tilbud av produkter som er bedre for både forbrukerne og planeten, uten kompromiss, i netthandelsverden, forteller Nyström til Netthandel.

Hun forteller om helse og velvære som en megatrend som ikke vil forsvinne med det første. Her hjemme i Norge er det flere aktører på nett, i tillegg til helsekostbutikkene, som retter seg mot samme målgruppe som Oh Yes gjør.

Men det er foreløpig ingen som har tatt den posisjonen som for eksempel Goop har gjort i USA, sier Nyström.

Hun viser til helse- og livsstilsmerket til Gwyneth Paltrow, som siden lansering i 2008 har tatt amerikanske forbrukere med storm. Selskapet skal ha vokst fra å være et ukentlig nyhetsbrev fra skuespilleren selv, til en virksomhet som omfatter alt fra egne klesmerker, skjønnhetsprodukter og sunn snacks – med en årlig omsetning på 18 millioner dollar.

Kan Oh Yes bli Norges svar på Goop?

Der finner du absolutt alt, med sexy branding og en kvalitet som gjør at alle produkter føles som et førstevalg. Vi skal ta en ledende og tydelig posisjon her, konstaterer Nyström.

"Lå alltid bakpå"

Søstrene startet sin første virksomhet med velvære- og helsekostprodukter under starten av pandemien. De skalerte fra null til 7 millioner kroner i omsetning, uten investorer, men har hatt en vekstreise hvor likviditeten og kontantstrømmen alltid lå bakpå.

Vi brukte en del år på å skalere uten arbeidskapital med elendig likviditet, vi lå alltid bakpå og slet med å møte etterspørselen. Vi har alltid hatt en høyere etterspørsel enn vi har klart å levere, og pandemien gjorde det ekstra krevende. Til slutt endte vi opp med å melde oppbud i vårt første selskap. Det var tøft, men lærerikt, sier Nyström.

Hun forteller videre at nettbutikken ikke har vært en reell satsning i de tidligere årene.

Vi la produktene vi distribuerte i nettbutikken og hadde et lite budsjett til digital markedsføring. De to første årene var nettbutikken en slags organisk skapning som bare lå der. Det er først i år at vi har begynt å skalere opp og få flere kategorier, forteller Nyström.

Nå skal derimot nettbutikken og distribusjonen vokse og helst skal Oh Yes lande på en 50/50 fordeling av de to salgskanalene.

"Brukte noen år på å prøve og feile"

Gjennom årene har Nyström og Rusten gjort forskjellige popups og eventer, uten helt å forstå hvor mye det kostet sammenlignet med hvor mye de faktisk fikk igjen for det.

Vi brukte noen år på å prøve og feile, noe man egentlig ikke har råd til når man ikke har kapital. Men det vi så var at hele veien var det største problemet at etterspørselen er høyere enn vi klarte å levere. Det er kjempeirriterende, og vi når aldri optimal omsetning og lønnsomhet.

De visste likevel at de var inne på noe. Forhandlerne deres så en økning i salget, og som nevnt, er det mye som tyder på at helse og velvære er en trend som ikke vil forsvinne med det første.

Vi opererer med kategorier som ofte går opp når ting går ned. Så satt vi der med leverandører og forhandlere som sier at de har lyst til å jobbe med oss og vi har lojale kunder i nettbutikken som kommer tilbake måned etter måned. Vi kan ikke bare slippe dette og la en random aktør kjøpe opp et varelager og et konkursbo for ingenting?

Nei, og det gjorde de ikke heller. Søstrene sisters hev seg rundt og skrapte sammen private sparepenger. De oppsøkte investorer de hadde vært i dialog med tidligere og fortalte om planene sine.

Vi vil kjøpe konkursboet og starte på nytt. Vi har lært av våre feil. Dette er fokuset vårt nå, og dette er visjonen vår. 

De fikk med seg Digital Insight AS som investor, i tillegg til den gode venninnen, Silje Mjerskaug, som har like stor tro på det Nyström og Rusten vil skape, som de selv har.

Så startet vi opp på nytt med blanke ark.

Nære lønnsomhet

Men, er det så enkelt å starte på nytt? Nyström forteller at å ha en konkurs hengende over seg gjorde alt mye vanskeligere.

Gründerne gikk gjennom perioder hvor de var superoptimister, og perioder hvor de var helt på bånn. De fikk ikke kreditt hos bankene, og etterspørselen var fremdeles større enn de klarte å levere.

I dag har de imidlertid kommet til et punkt hvor det virker å lysne. Oh Yes kvittet seg med en 3PL-aktør som ikke leverte til forventningene, og gikk over til en logistikkpartner de stoler fullt og helt på.

De har investert i bedre systemer som forenkler bildet av hvor mye omsetning man eventuelt går glipp av ved tomme varehyller, og holder igjen bremsene på markedsføringen grunnet den begrensede kontantstrømmen.

I tillegg har de tatt en ryddesjau i varekategoriene og kvittet seg med produkter som ikke er toppselgere.

I fjor omsatte vi for cirka 3,5 millioner kroner med et underskudd på en halv million. Igjen har vi regnet på det, og hadde vi hatt en bedre cash flow, da hadde vi endt på break even, forteller Nyström.

Men så langt i år ligger de godt an. Omsetningen er opp rundt 400 000 kroner i måneden, og i løpet av andre kvartal regner Nyström og Rusten med å ha dekt opp tapene fra fjoråret.

Nå har de dessuten lukket en folkefinansieringskampanje de har hatt gående på sin egen plattform. Her har de hentet rundt 200 000 kroner, og med innskutt kapital fra gründerne selv håper de at også investoren Digital Insight vil matche beløpet de selv går inn med.

Vi håper å hente nok for denne lille runden, men har noen dialoger med andre investorer også, sier Nyström.

Avhengig av gode marginer

Nyström og Rusten skal altså være godt rigget for at 2024 blir året Oh Yes virkelig får et solid grunnlag for videre vekst. Og det skorter ikke på prosjekter som skal gjennomføres i løpet av året.

Vi har jobbet hardt med å sikre at vi har en drift som er så automatisert som mulig, som går av seg selv med gode betalings-, logistikk- og inventarløsninger. Å holde en så clean virksomhet, med så få ansatte, som mulig, sier Nyström før hun fortsetter:

Vi har dessuten kategorier med varer som kundene kan kjøpe igjen og igjen. Neste steg er å se på hvordan vi kan skape en abonnementstjeneste, hvor kundene kan bygge sin egen wellness stack.

En abonnementstjeneste vil forenkle kundereisen til de allerede mange lojale kundene i nettbutikken. Kanskje viktigst gir det en forutsigbarhet for begge parter, og muliggjør skalerbarheten i Oh Yes.

Neste steg er å pivotere mot egne merkevarer. Oh Yes har allerede gode marginer på mange merkevarer fordi de som grossist sikrer gode innkjøpspriser. Men egenutviklede varer ville økt marginene ytterligere.

Skal man skalere slik de største har gjort, er man avhengig av gode marginer. Vi har to produkter i pipelinen akkurat nå, et innen kosttilskudd for kvinner og et annet innen helsekost snacks.

Hvor er Oh Yes når vi runder av 2024 og går inn i 2025?

Da skal vi føle at vi er kommet til et punkt hvor vi klarer å selge og levere til etterspørsel. Kommer vi dit, kan det gi oss det pusterommet vi trenger til å jobbe mer med markedsføring, salg og innhold – det som er gøy – men også det som bidrar til å engasjere kundene og skape lojalitet.

Vi vil fokusere på abonnementsløsninger, men også fortsatt automatisering slik at vi kan skape verdier og komme dit hvor ting ruller og går av seg selv i stor nok grad. Til syvende og sist ligger vårt fokus på det som inspirerer oss, for det er det som gjør at vi har lyst til å fortsette med dette. Det skal bli mindre admin, mer verdiskaping i form av salg og markedsføring, innhold og inspirasjon. Vi ser mye positive tendenser nå som vi har fokusert på hva vi skal og hva vi ikke skal gjøre. Vi er optimistiske, avslutter Nyström.

Del artikkel: