Alle nettforhandlere drømmer om at det skal være enkelt å ekspandere til nye markeder og skape nye kunderelasjoner, inntektskilder og jobbmuligheter. Men hvert marked er unikt med tanke på hvordan kundene opptrer, handler og betaler. Det er ikke lenger nok å forstå seg på konsumentene innen deres eget produkt- og tjenestesegment – dere er nødt til å gjøre hjemmeleksene og sette dere inn i markedet som helhet. Derfor har Adyen publisert en gratis guide med de fire viktigste prinsippene for å lykkes på nye markeder, samtidig som vi gjør rede for de nordiske landenes atferd når det gjelder betalinger og kjøp på nett.
Nysgjerrig på de fire prinsippene for en vellykket lansering på nye markeder? Last ned Adyens guide her.
Riktige betalingsmetoder – bedre konvertering
Trinnet som kanskje isolert sett er viktigst for å optimalisere virksomheten gjennom betalinger, er å tilby de riktige betalingsmetodene. Men hva er egentlig riktige betalingsmetoder? Det er de som blir brukt av flest kunder.
Å kunne tilby riktige betalingsmetoder innebærer en trygghet for virksomheten, samtidig som det øker konverteringen. Kundene ønsker å kunne betale slik de er vant til, og når dere dekker dette behovet, øker også sannsynligheten for at de gjennomfører kjøpet både i butikk og fremfor alt i nettbutikken.
Derfor blir det ekstra viktig at man tar utgangspunkt i hvilke betalingsmetoder forbrukeren foretrekker, uansett om man vurderer et eksisterende eller et potensielt nytt marked. Adyen tilbyr en verdensdekkende kunnskapsbase for de mest populære betalingsmetodene på alle markeder man potensielt kan ønske å ekspandere til. Da kan dere som forhandlere fokusere på det dere er best på, mens vi baner vei for sømløse betalinger der dere kan tenkes å ville selge.
Nysgjerrig på de fire prinsippene for en vellykket lansering på nye markeder? Last ned Adyens guide her.
Gjør som de lokale gjør
For å maksimere inntekter og kundelojalitet må man vite hvilke betalingsmetoder som er mest populære i et land. Men for de mest vellykkede selskapene slutter ikke forarbeidet der. En kunde foretrekker ikke nødvendigvis samme betalingsmetode i butikk som ved handel på nett. Atferden er ulik i ulike kanaler, noe som må gjenspeile seg i hvilke betalingsmetoder man tilbyr. Hvis man som forhandler ikke er lydhør for denne dynamikken, vil man på sikt oppleve lavere autentiseringsgrader, forlatte handlekurver og dermed tapte inntekter fra summer som kunden var klar til å betale tidligere i kundereisen. Hos Adyen samler vi data fra alle salgskanaler på en og samme plattform for at det skal bli enkelt for forhandlerne våre å se hvilke betalingsmetoder som fungerer best i den respektive kanalen.
Nysgjerrig på de fire prinsippene for en vellykket lansering på nye markeder? Last ned Adyens guide her.