ANNONSE

Øker kraftig på nett: ”Allerede omsatt for mer enn i hele fjor”

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
therese.karlsrud.haugen

Sykler og fiskeutstyr rives vekk i nettbutikkene.

ANNONSE

Mer enn hver tredje nordmann som har netthandlet under coronapandemien har kjøpt fritidsutstyr for å være mer ute i naturen. Ifølge statistikk fra Klarna har netthandelen av sports- og fritidsutstyr økt med hele 90 prosent det siste halvåret, sammenlignet med samme periode i fjor.

I vår undersøkelse oppgir mer enn halvparten av alle nordmenn at de har vært mer ute i naturen siden koronaen kom i mars. Mange av våre nettbutikkpartnere har merket en kraftig økning i interessen for å kjøpe treningsutstyr, men også i salget av fritidsprodukter. Denne trenden ser vi fortsetter med full styrke nå i høst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Spesielt den yngre aldersgruppen mellom 18-25 år har vært mer ute i naturen og gått til innkjøp av mye friluftsutstyr.

Det at de yngre aldersgruppene i større grad enn før dyrker friluftslivet, kan skyldes at færre av dem var glade i å gå tur før pandemien begrenset mange andre former for sosialt samvær.  Det er vel sannsynlig at de som kjøper mest nytt friluftsutstyr kanskje ikke var blant de som var de ivrigste turgåerne før, sier Elvestad.

I starten av september meddelte Norsk Sportsbransjeforening at sportskjedenes omsetning hadde økt med 17,7 prosent siden lockdown.

LES OGSÅ: Salgsboom for Netthandelsgruppen: "Ikke nok fysisk plass"

Solgt 87 prosent mer

Det norske netthandelsselskapet Skitt fiske er en av Nordens største innen sportsfiskeutstyr på nett. De har merket en kraftig økning i interessen fiske de siste månedene.

Vi har solgt mer enn 87 prosent flere fiskesett det siste halvåret enn vi gjorde i fjor. Også salg av annet fiskeutstyr, om det er stenger til 99 kroner eller 16 000 kroner, har gått over all forventning. Det er klart at koronaen har hatt en betydning for dette. Mens mange andre har måtte stenge ned sine aktiviteter har naturen vært åpen for alle, sier daglig leder i Skitt Fiske, Anders Amundsen.

Han mener de kunne solgt enda mer hadde det ikke vært for utfordringene coronaviruset har skapt for levering av fiskeutstyret.

LES OGSÅ: Jakt- og friluftsbutikk har fått nok av prispress: "Handler om å ta livet av konkurrenten"

Sykkel-boom

Ifølge Klarnas undersøkelse, hvor 1077 nordmenn er spurt, oppgir også 46 prosent av disse at de har trent mer ute i løpet av pandemien. Av de som har startet å trene mer ute oppgir også mer enn 6 av 10 at de har gått til innkjøp av nytt utstyr som joggesko, strikker og annet treningsutstyr til utetreningen.

Vi har hatt en ekstrem stor etterspørsel etter sykler så langt i år og har allerede nå omsatt for mer enn vi solgte for i hele fjor. Spesielt sykler i prisklassen 10-20 000 kroner til turbruk og lett trening har vi solgt mye av. Vår utfordring er nå å få nok sykler til å dekke etterspørselen, sier markedssjef i sykkelbutikken Bikeshop.no, Raymond Andresen Poosz.

I fjor omsatte sykkelforretningen for 187 millioner kroner. De har også merket en kraftig økning i etterspørselen etter elektriske sykler den siste perioden.

Det har selvsagt en sammenheng med at langt flere ønsker å bytte ut kollektivtransport med bruk av egen sykkel for pendling til og fra jobb og skole. Det er nok mange som i løpet av de siste månedene har fått den første sykkelen de har hatt på noen år, sier Bikeshops markedssjef, Raymond Andresen Poosz.

LES OGSÅ: Nok et rekordår for Get Inspired - nærmer seg 300 millioner

Del artikkel: