ANNONSE

Økt netthandel fører til tunge grep hos Ikea: Varsler omorganisering for 300 ansatte

Carl Aaby, administrerende direktør i Ikea Norge // Foto: Ikea
– Nødvendig for å sikre at vi til enhver tid har rett kompetanse på rett sted, sier Norgessjefen.
Linn Adine Andersen

Ikea Norge skal ta grep for å bli landets ledende omnikanal-retailer, og varslet torsdag formiddag en omorganisering som vil berøre ledere og spesialister i selskapet.

Grepet skal rigge selskapet for fremtiden, og tas på grunnlag av at mesteparten av Ikeas kunder starter sin handletur på nett. I november stod det dessuten klart at hver fjerde salg hos Ikea Norge skjer på nett.

ANNONSE

LES OGSÅ: Øker med over 180 millioner og avslører: Hvert fjerde kjøp skjer på nett

Endringene vi ser i varehandelen nå skjer raskere enn tidligere, og vår evne til å være smidige og tilpasningsdyktige er helt avgjørende for å bevare vår posisjon som en ledende markedsaktør, sier Carl Aaby, administrerende direktør for Ikea Norge, i en pressemelding.

Ifølge Aaby vil omorganiseringen innebære en modernisering og digitalisering av flere interne prosesser.

Grepene vi tar er helt nødvendige for å sikre at vi til enhver tid har rett kompetanse på rett sted, at lederne våre har de beste forutsetninger til å lede, legger han til.

"Passer dårlig med topptung struktur"

Kateryna Bilokin, konserntillitsvalgt i Ikea for Handel og Kontor, forteller at man lenge har sett behovet for en organisasjonsendring, og at prosessen så langt har vært ryddig.

Det er trist å kanskje skulle miste noen kollegaer. Samtidig har vi lenge sett behovet for en organisasjonsendring. I en verdibasert bedrift som Ikea, passer det dårlig med en topptung struktur. En av våre verdier er enkelhet, og ved å ha så mange ledd og overordnede fremstår vi unødvendig byråkratiske, sier Bilokin.

Det er altså medarbeidere på ledernivå og i enkelte spesialistroller som vil bli berørt av omorganiseringen, hvor noen vil måtte påta seg nye roller, og andre vil måtte gå. Ifølge E24 gjelder omorganiseringen rundt 300 ansatte.

Vi ser at denne prosessen kommer til å få konsekvenser for noen av medarbeiderne våre, og det er ikke noe vi tar lett på. Som et verdibasert selskap er det viktig for oss å ivareta hver enkelt medarbeider på best mulig måte gjennom hele denne prosessen. Vi har hatt et godt samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten gjennom prosessen så langt, noe som er en forutsetning for en vellykket omorganisering, sier Aaby.

Del artikkel: