I et spesielt 2020 ga hjemmekontor, mer tid til matlaging og behov for hjemmeunderholdning en vekst i elektronikksalget vi aldri tidligere har sett. Det viser årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Tallene for 2020 viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent i forhold til året før, og ender på 42,3 milliarder kroner, mot 36,03 milliarder i 2019. Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.
LES OGSÅ: Her øker Elkjøp mest: "Ingeting tyder på at vi har tapt mot Amazon"
Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.
Salget av TVer øker for første gang på tre år og det ble solgt 430.000 enheter i 2020, en økning på 18 prosent. Samtidig falt mobilsalget med seks prosent, selv om vi velger dyrere mobilen enn tidligere. Hvitevarer og småelektriske produkter stiger på sin side med ni prosent målt i verdi.
I 2020 kjøpte nordmenn særlig frysebokser og fryseskap i første delen av nedstengingen, mens kjøkkenapparatene har hatt voldsom vekst gjennom året, Røsholm.
"Kunne solgt enda flere"
Med stengte kontorer i store deler av landet har hele Norge fått et kræsjkurs i å jobbe digitalt via videomøter og på hjemmekontor. Det har ført til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, og det er særlig webkamera, skjermer, tastatur og mus som driver omsetningen.
Vi så et løft i salget allerede i starten av pandemien, og en ny bølge da det ble klart at hjemmejobbing og -skole ville bli noe som varer lenge. Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
LES OGSÅ: Komplett nærmer seg 10 milliarder - vurderer børsnotering
Også salget av bærbare PCer til forbrukermarkedet steg i 2020, opp 15 prosent fra året før.
Tilbakemeldingen fra produsentene er at de kunne ha solgt enda flere maskiner, men den voldsomme globale etterspørselen ga problemer med leveransene. I tillegg har nordmenn lagt mer penger i maskinene de kjøper, og den største prosentvise veksten er i premiumsegmentene, sier hun.
Anbefaling om mindre bruk av kollektivt kan være en av grunnene til at også salget av elsykler og el-sparkesykler øker.
Vi har fått tall på salget av elsykler fra bransjeforeningen Sportsbransjen, som melder om en vekst fra 2019 på 60 prosent. Det betyr at det ble solgt rundt 90.000 elsykler i 2020, sier Ottemo, og legger til:
I fjor ble det solgt rundt 100.000 elektriske framkomstmidler, det tallet steg til 180.000 i 2020. Da er både kraftigere ståhjulinger, hooverboards og ståhjul inkludert i tallene, sier hun.