Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Økte tjenestebruken med over 80 prosent: ”Tydelig trend”

Stig Olstad v/Dustin Norge
Foto: Dustin
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Har resirkulert og gjenbrukt over 700 000 produkter.

ANNONSE

Lørdag 14. oktober er International E-waste Day, og i den anledning vil Dustin skryte av sin returtjeneste for IT-produkter, Takeback. For den selger som hakka møkk.

Tjenesten går ikke ulikt andre lignende løsninger ut på at aktører kan selge sitt elektronisk avfall til IT-partneren som deretter oppdaterer, resirkulerer og gjenbruker maskinvaren før de selger den videre.

Det siste året har bruken av Takeback økt med over 80 prosent – 764 000 produkter er registrert gjennom tjenesten.

Trenden er tydelig, og vi ser at etterspørselen etter en returtjeneste blant bedrifter øker raskt. Vi ønsker å gjøre det enklere for både bedrifter og offentlig sektor å være mer bærekraftige, og derfor er det viktig for oss å kunne tilby retur av IT-produkter.

I løpet av de siste årene har vi styrket tilbudet vårt, og nå begynner vi for alvor å se resultatet av dette arbeidet, sier Stig Olstad, ansvarlig for Large Corporate and Public i Dustin Norge, i en pressemelding.

Olstad peker også på gevinster i form av sparte kroner og øre, samt økt sikkerhet, dersom man resirkulerer sitt elektroniske avfall.

I tillegg til selve bærekraftaspektet er det også mye penger å spare ved å jobbe sirkulært med IT. For mange organisasjoner og bedrifter blir det dessuten stadig viktigere å håndtere maskinvare på en sikker måte, siden mange produkter inneholder sensitiv informasjon og personopplysninger som ikke bør spres. Derfor er det også viktig å sørge for at informasjonen slettes og tas hånd om på en trygg og sikker måte, sier Olstad.

Del artikkel: