Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Omfattende onlinesatsing – Zizzi leverer rekordtall i Norge

Kuno Kildetoft Mehlsen, CEO i Zizzi.
Foto: Zizzi
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"De siste fire årene har vært en lang reise"

ANNONSE

I 2019 kunne vi fortelle hvordan kleskjeden Zizzi snudde skuta etter mange år med tap og endelig leverte gode resultater. Nå er regnskapet for 2021 klart – og motekjeden avsluttet året med det beste norske regnskapsoppgjøret i selskapets historie.

En massiv digital transformasjon skal ha ført til en rekordhøy omsetning på nett på hele 63 millioner kroner. Kleskjeden selger i hovedsak klær til kvinner i segmentet plus size, og de siste fire årene har altså Zizzi økt nettsalget på det norske markedet med 47 prosent i gjennomsnitt årlig.

De siste fire årene har vært en lang reise med mange utfordringer underveis, men nå ser vi for alvor resultatene av innsatsen vår og prosessen selskapet har vært gjennom. Kort sagt har vår misjon på det norske markedet lyktes fullt ut, og det er nå skapt et fantastisk grunnlag for videre vekst i årene som kommer. Det er vi selvfølgelig svært fornøyde med og stolte av, og det er en fortjent oppmuntring for våre mange dyktige medarbeidere som har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag, sier Kuno Kildetoft Mehlsen, CEO i Zizzi, i en pressemelding.

Mehlsen presiserer at det er en gjennomgripende transformasjon av virksomheten som ligger til grunn for de gode resultatene. Som en del av større endringer velger dessuten selskapet å kvitte seg med Ball Group-navnet, konsernet som Zizzi har vært en del av siden 2000.

Det er viktig å understreke at det ikke bare er snakk om et vellykket årsresultat, men om en gjennomgripende transformasjon av virksomheten basert på økt digitalisering og ønsket om å skape en vinnerposisjon i markedet. I dag er vi strategisk sterkere enn noensinne med en moderne omnikanal-plattform og nesten 70 prosent online-andel. Det gir oss svært gode forutsetninger for å skape lønnsom vekst i Norge og på tvers av andre europeiske markeder, sier Mehlsen og fortsetter:

Vår ambisjon om å vinne det europeiske markedet betyr at vi nå satser fullt ut på vår plus-size forretning, og derfor også kvitter oss med navnet Ball Group for godt. Virksmheten vil fra nå av hete Zizzi, og dermed være helt på linje med merkevaren vår og det forbrukerne forbinder oss med.

Skal doble inntekten i Norge

Frem mot 2025 er målet å fordoble både omsetning og inntjening i det norske markedet. Her er det fokus på samspillet mellom nett og butikk som vil gjøre seg gjeldende.

Vi har full tro på at vi på denne måten kan vokse mellom 20 og 25 prosent årlig, og at vi derfor vil fordoble virksomheten i løpet av de neste årene, avslutter Mehlsen.

Zizzi har totalt 31 butikker i Norge. På verdensbasis har selskapets totale omsetning økt med 86 prosent på fem år, til 732 millioner danske kroner. Resultatet av den primære driften landet på 80 millioner danske kroner i 2021, en økning på 400 prosent mot de siste fem årene.

Del artikkel: