ANNONSE

Omsetningen faller – men resultatet innfrir forventningene

Walker Kinman, adm. direktør i LMK Group.
Linn Adine Andersen

"Gir oss konkurransekraft".

ANNONSE

For tre uker siden flagget LMK Group for at året 2023 begynte tøft og at både omsetningen antallet aktive kunder droppet i første kvartal. I dag deler konsernet sin offisielle rapport med resultatene fra første kvartal.

Omsetningen ble som ventet redusert med 18,4 prosent til 287,7 millioner svenske kroner. Nytt av dagenes rapport er at det justerte driftsresultatet (ebitda) går opp til 24 millioner kroner, fra -4,1 millioner samme periode i fjor. Driftsresultatet (ebit) ender i perioden på 12,1 millioner kroner, mot -19,7 millioner første kvartal 2022.

Våre forventninger ved begynnelsen av året har i stor grad blitt innfridd, og vårt fantastiske team holder fokuset videre på å gjennomføre «must win»-kampene våre for å stabilisere topplinjen og bidra til lønnsom vekst i selskapet. Vi har skilt oss ut i detalj- og e-handelen med råvarer til matlaging, og vist evne til å skape lønnsomhet ved å tilby en tjeneste som gjør det enkelt å få velsmakende, hjemmelaget mat på middagsbordet.

Vårt fokus på effektiv operasjonell drift og vår disiplinerte tilnærming til marginer gjør oss i stand til å skape fortjeneste uten å gå på akkord med kundeopplevelsen, hvilket gir oss konkurransekraft i en tid hvor det å hente kapital er dyrt og investorene ser etter solide økonomiske resultater, sier Walker Kinman, administrerende direktør i LMK Group, i en kommentar.

Som nevnt i en tidligere artikkel har konsernet satt seg både kortsiktige must-win-battles for å sikre lønnsomhet og langsiktige mål for å sikre tilveksten. Nå skriver LMK Group at de i første kvartal både har forbedret produksjonseffektiviteten, oppdatert sine tekniske plattformer og overtatt kundeforholdene til en dansk konkurrent – blant andre tiltak.

Antallet aktive kunder skal ha vokst sekvensielt med 18,4 prosent fra fjerde kvartal 2022 til første kvartal 2023. Avviklingen av vinterferier i de nordiske landene samt en større pågang av nye kunder skal ha bidratt til en nedgang i ordrefrekvensen, som igjen skal ha blitt delvis kompensert av en økning i gjennomsnittlig ordreverdi på 13,6 prosent.

Konsernets norske merkevarer Godtlevert og Adams Matkasse har i første kvartal en samlet nedgang i nettoomsetning i lokal valuta på 19,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

I Norge fortsetter markedsdynamikken å utvikle seg med økt konkurranse, selv om vi har begynt å legge merke til at noen konkurrenter tar grep for å fremme lønnsomhet med prisøkninger og endringer i sine tjenester, skriver konsernet i sin rapport.

Del artikkel: