ANNONSE

Omsetningen falt på kjøpesentrene - Black Week får skylden

therese.karlsrud.haugen

"Mange benytter seg av netthandel".

ANNONSE

Mens kjøpesentrene til Olav Thon økte med 1,9 prosent under 2019 skal den totale omsetningen for norske kjøpesentre i desembermåned ha gått ned med 2,5 prosent. Det viser Kvarud Analyses julehandelsindeks, som har blitt utarbeidet ut i fra omsetningen på 190 kjøpesentre.

I følge Virke har den sterke handelen under Black Week og november mye av skylden for nedgangen, selv om uke 52 økte med hele 40 prosent.

Julehandelen økte kraftig på slutten av fjoråret. Mange ventet med julehandlingen til siste liten, og ordnet julegavene på lille julaften og julaften. At økningen er på hele 40 prosent kan også tilskrives at vi hadde en ekstra handledag i uke 52 2019, sammenlignet med 2018, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel, i en pressemelding.

Ser man på hele julehandelen, med oppstart i uke 46, endte det på en med en vekst på 1,2 prosent i forhold til 2018, i følge Virke.

Black Week påvirker desemberhandelen

Årets Black Week økte med 6,6 prosent sammenlignet med 2018.

Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november, og demper handelen i desember, sier Stende.

Mens de som er tidlig ute ser ut til å handle på nett, julehandler de sene i fysiske butikker.

Nedgangen i desember kan være en indikator på at mange benytter seg av netthandel når de handler julegaver tidlig i desember. De gode tallene fra årets siste uke tyder på at de som er sent ute med julehandelen strømmer til kjøpesentrene, sier Stende.

Del artikkel: