Det er mange fysiske butikker som nå har gått over på nett eller som planlegger det. Norgessjef i et av Europas ledende programvareselskap mener dog at egen nettbutikk alene ikke er en sikker suksessoppskrift i dag, men at Amazon kan blir livredningen for mange norske forhandlere.
Det er mye som tyder på at Amazon kommer til Norge i løpet av 2021, og det vil garantert påvirke det norske markedet, konstaterer Steffen Breen, norgessjef i programvareselskapet Dynamicweb, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Amazon har lansert i Norden: "Vil bli en tsunami"
Merker nedgang
Ifølge en medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel svarer så mye som 45 prosent av bedriftene at de merker svakere likviditet og redusert omsetning i varehandelen som følge av coronakrisen.
Markedet skriker etter gode løsninger som gir forhandlere fleksibilitet og forutsigbarhet i sin nye online-tilværelse. Det kan Amazon bidra med. En bedre mulighet til å få vist frem og solgt sine produkter til kunder i og utenfor Norge skal vi lete lenge etter. Amazon har nemlig all den trafikken og logistikken du trenger, og som du ikke nødvendigvis klarer å få til like raskt på din egen nettside, sier Breen.
LES OGSÅ: Dyster høst for handelen - 45 prosent merker nedgang
Det skal nå være 4 av 10 netthandelskunder i USA, Tyskland og Storbritannia, som gjennomfører sine kjøp via Amazon. Breen mener at Amazon er en sikker investering.
I motsetning til markedsføring og nyansettelser, som for mange som sliter i dag kan være en risikofylt investering, er Amazon en sikker investering du vet du får avkastning på. Noe jeg mener er en luksusvare i disse tider. Spesielt også siden mange føler de må bruke mye penger på markedsføring for å i det hele tatt fortelle omverden at deres produkter kan fås kjøpt på nett.
I dag har Dynamicweb over 5 000 kunder og drifter over 12 000 nettsider og butikker. Under pandemien har de opplevd en ekstrem økning av henvendelser fra forhandlere.
"Økte salget over natten"
Deres erfaring er at de forhandlerne som har vært raske med å komme seg på Amazon, har fått et stort konkurransefortrinn.
Vår erfaring fra Sverige, hvor Amazon nettopp gjorde sitt inntog, er at de forhandlerne som var raske med å komme seg på Amazon fikk et stort konkurransefortrinn og økte salget sitt betraktelig over natten. Ikke bare til svenske kunder, men også utover i Europa. Det samme gjelder i Tyskland og Storbritannia hvor forhandlere som typisk har slitt med salg fra egen nettside i koronatider har klart å selge unna mye av varelageret gjennom Amazon. Det viser at man ikke drukner i Amazonjungelen, nettopp fordi kundegrunnlaget er enormt og at søkene presise, sier Breen, og avslutter:
Vi anbefaler alle norske forhandlere som sliter med nettsalget sitt i dag om å se på strategien sin og hvilke behov de har. For de aller fleste kan Amazon være et svært godt supplement. Lærdommen fra de andre landene er at det lønner seg å hoppe på dette toget tidlig.
LES OGSÅ: Ekspertens Amazon-tips til Norge: "Vil øke omsetningen"