Mediekonsernet Egmont hadde i 2022 en omsetningsvekst på 2,2 milliarder kroner og omsetningen endte på 23,3 milliarder kroner. Resultatet ble derimot sterkt påvirket av økte kostnader for energi, papir og trykk – og ikke minst langvarig svarte skjermer hos TV-distributører.
Resultatet før skatt endte på 680 millioner kroner sammenligner med 1,7 milliarder kroner i 2021.
Årets resultat er tilfredsstillende, gitt at vi som andre publisistiske virksomheter ble påvirket av betydelige økte kostnader, og at vi har tatt store engangsutgifter i forhandlinger med TV-distributører for å sikre den strategisk viktige utrullingen av TV 2 Play. I 2022 økte vi investeringene i innhold samtidig som vi hadde produktmessig og kreativ suksess, noe som har resultert i en rekke priser – takket være stor innsats fra de ansatte, sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh i en pressemelding.
Økt e-handelsporteføljen
Under Story House Egmont har selskapet virksomhet innen media, e-handel og byråer. Story House Egmont omsatte for 8 633 millioner kroner i 2022 og driftsresultatet endte på 317 millioner kroner – ned 485 millioner mot 2021.
Story House Egmonts portefølje på ni e-handelsselskaper er rettet mot fem strategiske nisjeområder: Outdoor, Parenting, Home & Interior, Health & Beauty og Hobby. I løpet av 2022 ble danske AndLight lagt til i porteføljen. Flere av selskapene i e-handelsporteføljen merket den synkende forbrukertilliten på etterspørselen, og de opplevde økende kostnader til blant annet transport og markedsføring, skriver mediekonsernet i pressemeldingen.