Tidligere i år kunne motekjeden runde av fjoråret med store smil om munnen. De passerte nemlig 7 milliarder svenske kroner i omsetning – deres beste resultat noensinne.
Denne uken presenterer de sin egen bærekraftsrapport for året 2022. Klesindustrien står for rundt 8 prosent av verdens klimagassutslipp og det er liten tvil om at Lindex, blant sine bransjekolleger, har en jobb å gjøre.
I rapporten trekker motekjeden frem blant annet hvordan selskapet jobber for mer likestilte og inkluderende arbeidsplasser, redusere utslipp og satsinger på både brukte klær og plagg produsert i mer miljøvennlige materialer.
Vi fokuserer på å styrke kvinner, respektere planeten og sikre menneskerettigheter, og har oppdatert våre mål og økt innsatsen på disse områdene. Som en del av dette har vi investert i femtech for å forbedre kvinners helse og velvære, og prioritere bærekraftige materialer og produksjonsåpenhet. Vi fortsetter det viktige arbeidet, men nå fra et mer solid fundament med mer konkrete og målbare handlinger. Jeg er så glad for å dele fremgangen vår på denne reisen så langt, sier Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex, i en kommentar til rapporten.
Ønsker åpenhetsloven velkommen
Et annet punkt på listen over alt Lindex har fått til det siste året, viser hvordan 83 prosent av Lindex' topp 30 leverandører beregner levelønn ved hjelp av Anker & Anker-metode. Ser man Lindex' totale antall leverandører er prosenten 49. Deres topp 30 leverandører står dog for 80 prosent av motekjedens produksjon.
Man har også startet arbeidet med aktsomhetsvurderinger, slik selskapet er pålagt under åpenhetsloven som trådte i kraft i Norge 1.juli 2022.
I Lindex ønsker vi åpenhetsloven velkommen som et sterkt regulerende rammeverk som kan føre til mer rettferdige konkurransebetingelser og bidra til økt åpenhet og fremme menneskerettigheter globalt. Vår ambisjon med denne rapporten er å gi alle lesere lett tilgjengelig innsikt i vårt pågående arbeid innen feltet på årlig basis, og fremheve både utfordringer og muligheter, skriver Lindex på sine sider.
Mer secondhand
I 2022 har selskapet åpnet popup-butikk med secondhandklær og startet en testpilot med salg av brukte babyklær på nett. I Norge har to butikker, på Ski Storsenter og på Byporten i Oslo, egne secondhand-avdelinger. Her selges brukte dameklær fra Lindex gjennom et samarbeid med Fretex.
Dette er blitt tatt veldig godt i mot av våre kunder og vi håper vi i år kan utøke tilbudet til flere Lindex butikker, også med barneklær. Det er målet vårt, forteller Nina Haugen, salgs- og markedsføringssjef i Lindex, til Ehandel.