Samarbeider med de som er best
Orkla Health lagret tidligere alle produktene i Nutrilett-linjen hos en tredjepart i Sverige.
Fra dette sentrallageret ble varene distribuert videre til bÃ¥de svenske, finske og norske kunder. Etter krav om raskere leveringstid for norske kunder, besluttet de Ã¥ flytte den norske delen av nettbutikken til Shelfless sitt lager pÃ¥ Berger utenfor Oslo. Selve flyttingen, onboardingen og IT-integrasjonen tok i overkant av en mÃ¥ned.Â
– Dette gjorde vi fordi vi mener Shelfless er bedre på lagerdrift og distribusjon til netthandelskunder enn det vi er selv. Ved å samarbeide med en aktør som fokuserer 100% på å være best på disse områdene, kan vi fokusere på produktutvikling, markedsføring og logistikken i verdikjeden fra produksjon av produkter frem til varene er klare på lager, sier Therese Arntsen, Head of Planning & Digital Supply Chain i Orkla Health.
Godt samarbeidÂ
Med Shelfless fÃ¥r de nÃ¥ en totalløsning for hele logistikken fra det øyeblikket en kunde klikker «kjøp» i nettbutikken – med bÃ¥de lagring, plukk, pakking, levering og returer. I noen deler av landet kan kundene fÃ¥ varer levert over natten dagen etter de bestiller, og store deler av leveransene gÃ¥r med biler drevet av elektrisitet eller fossilfritt drivstoff. Â
Therese trekker frem at de samarbeider med Bring pÃ¥ flere nivÃ¥er, og at den tette dialogen er en svært viktig faktor for Ã¥ lykkes med tredjepartslogistikk. Â
– Teamet mitt har løpende daglig kontakt med teamet i Bring, og vi har faste kontaktpersoner vi kan kontakte om det skulle være noe. Til tross for at Bring er et stort selskap, sÃ¥ oppfatter jeg dem som veldig fleksible. Jeg kan ringe nÃ¥r som helst pÃ¥ døgnet. Vi fÃ¥r ogsÃ¥ eksperthjelp innen omrÃ¥der som for eksempel toll, som det er kostbart Ã¥ ha tilstrekkelig kompetanse pÃ¥ internt, sier hun.Â
Full digital ordreoversiktÂ
Orkla Health kommer fra en bakgrunn hvor de har satset mye pÃ¥ Ã¥ selge varer via retail og apotek, og de siste Ã¥rene har i tillegg nettbutikker blitt en viktigere salgs- og informasjonskanal. Med Shelfless fÃ¥r de blant annet direkte-integrasjon med sin nettbutikksplattform. Therese legger til at det er viktig for Orkla Health at deres partner pÃ¥ har et tilstrekkelig IT-team, slik at de slipper Ã¥ vente i kø for Ã¥ fÃ¥ hjelp. Â
– Hvor mye ressurser og kompetanse man har pÃ¥ IT og integrasjon er kjempeviktig for Ã¥ kunne tilby fleksible løsninger som er kostnadseffektive – bÃ¥de for netthandels- og B2B kunder.Â
De har ogsÃ¥ tilgang til en digital partnerportal, hvor de blant annet kan fÃ¥ overblikk over ordrer og leveranser, se sporing i sanntid og bestille distribusjonstjenester. Â
– I denne portalen har vi tilgang til en god del dashboards som gir oss koll pÃ¥ hva som skjer i varestrømmen – selv om vi bruker en tredjepart. Â
– Vi i Bring har hatt et partnerskap med Orkla Health siden 2017. Vi utfordrer og spiller hverandre gode med tett og god dialog via en tilpasset betjeningsmodell. I tillegg har vi forbedringsprosjekt med fokus på verdiskapning for begge parter som vi stadig setter nye ønsker og mål for, sier Turid Mathisen, kundeansvarlig i Bring.
Vil du vite mer om samarbeidet mellom Bring og Orkla Health? Hør gjerne podcasten Netthandelstrender her.