Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Orkla Health overlater deler av kundereisen til Bring Shelfless

Som Nordens største leverandør av helseprodukter, tilbyr Orkla Health et bredt varesortiment innenfor alt fra vitamin- og mineraltilskudd til artikler innen vektreduksjon og sportsernæring. Produktene selges både fysisk og på nett. Nå har de flyttet logistikken for Nutrilett.no, en av deres største nettbutikker, til vår fullfilmentløsning Shelfless.

Samarbeider med de som er best

Orkla Health lagret tidligere alle produktene i Nutrilett-linjen hos en tredjepart i Sverige.

Fra dette sentrallageret ble varene distribuert videre til både svenske, finske og norske kunder. Etter krav om raskere leveringstid for norske kunder, besluttet de å flytte den norske delen av nettbutikken til Shelfless sitt lager på Berger utenfor Oslo. Selve flyttingen, onboardingen og IT-integrasjonen tok i overkant av en måned. 

– Dette gjorde vi fordi vi mener Shelfless er bedre på lagerdrift og distribusjon til netthandelskunder enn det vi er selv. Ved å samarbeide med en aktør som fokuserer 100% på å være best på disse områdene, kan vi fokusere på produktutvikling, markedsføring og logistikken i verdikjeden fra produksjon av produkter frem til varene er klare på lager, sier Therese Arntsen, Head of Planning & Digital Supply Chain i Orkla Health.

Therese Arntsen, Head of Planning & Digital Supply Chain i Orkla Health og Turid Mathisen, Kundeansvarlig i Bring

Godt samarbeid 

Med Shelfless får de nå en totalløsning for hele logistikken fra det øyeblikket en kunde klikker «kjøp» i nettbutikken – med både lagring, plukk, pakking, levering og returer. I noen deler av landet kan kundene få varer levert over natten dagen etter de bestiller, og store deler av leveransene går med biler drevet av elektrisitet eller fossilfritt drivstoff.  

Therese trekker frem at de samarbeider med Bring på flere nivåer, og at den tette dialogen er en svært viktig faktor for å lykkes med tredjepartslogistikk.  

– Teamet mitt har løpende daglig kontakt med teamet i Bring, og vi har faste kontaktpersoner vi kan kontakte om det skulle være noe. Til tross for at Bring er et stort selskap, så oppfatter jeg dem som veldig fleksible. Jeg kan ringe når som helst på døgnet. Vi får også eksperthjelp innen områder som for eksempel toll, som det er kostbart å ha tilstrekkelig kompetanse på internt, sier hun. 

Full digital ordreoversikt 

Orkla Health kommer fra en bakgrunn hvor de har satset mye på å selge varer via retail og apotek, og de siste årene har i tillegg nettbutikker blitt en viktigere salgs- og informasjonskanal. Med Shelfless får de blant annet direkte-integrasjon med sin nettbutikksplattform. Therese legger til at det er viktig for Orkla Health at deres partner på har et tilstrekkelig IT-team, slik at de slipper å vente i kø for å få hjelp.  

– Hvor mye ressurser og kompetanse man har på IT og integrasjon er kjempeviktig for å kunne tilby fleksible løsninger som er kostnadseffektive  – både for netthandels- og B2B kunder. 

De har også tilgang til en digital partnerportal, hvor de blant annet kan få overblikk over ordrer og leveranser, se sporing i sanntid og bestille distribusjonstjenester.  

– I denne portalen har vi tilgang til en god del dashboards som gir oss koll på hva som skjer i varestrømmen – selv om vi bruker en tredjepart.  

– Vi i Bring har hatt et partnerskap med Orkla Health siden 2017. Vi utfordrer og spiller hverandre gode med tett og god dialog via en tilpasset betjeningsmodell. I tillegg har vi forbedringsprosjekt med fokus på verdiskapning for begge parter som vi stadig setter nye ønsker og mål for, sier Turid Mathisen, kundeansvarlig i Bring.

Vil du vite mer om samarbeidet mellom Bring og Orkla Health? Hør gjerne podcasten Netthandelstrender her.

Del artikkel: