Coronakrisen har påvirket lokale butikker i Oslo på ulik måte, men til felles har de alle at netthandelen har fått større fokus og blitt en viktigere driver av salget. Noen har holdt stengt, andre har holdt åpent med reduserte åpningstider, og noen har til og med måttet ta valget om å stenge ned egen butikk. Ehandel har pratet med noen av dem.
Norway Designs har siden 1957 solgt norske designprodukter og kunsthåndverk fra Norge og Norden. De holder til både på nett og i butikk, med 900 kvadratmeter i Stortingsgata. Siden coronaviruset inntraff Norge har det handlet om overlevelse for Norway Designs.
Daglig leder, Runa Boman, forteller om de alternative løsningene selskapet har innført for å møte kundene på halvveien. Blant annet har de startet med hjemlevering med sykkel innenfor ring 3 i Oslo.
Vi har sendt meldinger til de kundene som har bestilt varer i nettbutikken og bor sånn at vi kan sykle varen hjem til dem, og hørt om de ønsker at vi kommer med varen på døra. Det har de aller fleste ønsket og gitt uttrykk for at de synes er topp. De slipper å gå på posten eller i butikken og hente varene de har bestilt og vi får fornøyde kunder - så det er vinn vinn, sier Boman til Ehandel.
Nettbutikken har også fått større fokus. Boman forteller at de har hatt som mål at nettbutikken vil utgi en større andel av totalomsetningen enn tidligere, men at de ikke hadde trodd de skulle nærme seg dette målet så raskt som de nå har gjort.
Vi ser at vi har hatt en god økning i netthandelen siden mars. Nettbutikken vår står nå for ca 30 prosent av omsetningen, mot rundt 5 prosent tidligere. Samtidig har vi hatt en stor nedgang i fysisk butikk, så nettbutikken klarer ikke å ta igjen det fallet. Uansett har nettbutikken bidratt til at vi har hatt noen ansatte på jobb hver dag siden Corona-krisen satt inn, og det er vi veldig glade og takknemlige for, sier Boman.
Norway Designs har fortsatt nedgang i den totale omsetningen, men tror at det langsomt men sikkert vil gÃ¥ den rette veien.Â
Opplever markant økning i nettsalget
Også i vintagebutikken Velouria Vintage på Grünerløkka i Oslo holdes motet oppe, hvor gründer og daglig leder Åsa Formark har tro på at situasjonen vil stabilisere seg over tid. Velouria Vintage måtte stenge dørene fra midten av mars og fram til mai, og har i denne perioden merket en økning i salget på nett.
LES OGSÅ: Velouria vintage har åpnet nettbutikk etter 11 år på Løkka
Vi har definitivt opplevd en markant økning pÃ¥ nett. Ã… drive nettbutikk er mye jobb, sÃ¥ det krever daglig oppfølging. PÃ¥ en mÃ¥te ga Corona-krisen oss en mulighet til Ã¥ fokusere mer pÃ¥ nettbutikken, forteller Formark til Ehandel.Â
Formark mener konsekvensene av Coronaviruset vil kunne merkes en god stund fremover. Hun meddeler at de seks ukene Velouria Vintage har holdt stengt er en periode som vanligvis er butikkens travleste.
I tillegg er det en del andre konsekvenser av Coronaviruset som mange kanskje ikke tenker pÃ¥. NÃ¥r det gÃ¥r færre fly og bÃ¥ter blir alle fraktkostnader høyere. Samtidig som bedrifter og forretninger som er avhengig av importerte varer opplever at leverandørene i utlandet mÃ¥ holde stengt. Og pÃ¥ toppen har den norske kronen vært i fritt fall i en periode. Alt dette gjør driften vanskeligere, og dyrere. Dette er alvorlig for mange bedrifter og en konsekvens kan bli at varer i Norge ganske snart blir merkbart dyrere, sier Formark.Â
Fremskyndet nettbutikken
De tre brødrene Emil, Benjamin og Alexander Krystad Marthinsen, gründerne av F5, hadde en nettbutikk under utvikling da coronaviruset traff Norge, og valgte Ã¥ fremskynde denne prosessen da de stengte motebutikken. OgsÃ¥ denne trioen tror nettmarkedet blir viktigere i tiden som kommer.Â
Vi har sett en økt interesse på nett i denne tiden, men dessverre på ingen måte nok til å gjøre helt opp for tapet av omsetning og trafikk i butikk. Vi tror at nett vil bli enda viktigere i tiden som kommer, både pga. den generelle utviklingen i markedet, men også pga. korona. Men, siden Norge har klart seg såpass bra til nå, håper vi også på en noenlunde normal sommer i fysisk butikk. Så får vi se hva høsten og fremtiden bringer, sier F5 i en e-post til Ehandel.
Stenger dørene for godt i Oslo
Moods, etterfølgeren til Moods of Norway, har også blitt rammet av coronavirusets konsekvenser og dermed stengt sin butikk i Oslo. Butikken som ligger på Grensen har vært stengt fra midten av mars til midten av mai, med alle ansatte permitterte.
Til tross for økning i salget på nett forteller eier Jan Egil Flo at det er på langt nær nok til å dekke fallet i de fysiske butikkene. Selskapet har en butikk i Stryn i tillegg til butikken i Oslo.
Dessverre tror jeg Oslo sentrum er den plassen i hele Norge som ble hardest rammet, og hele handlemønsteret blir nok forandret etter Covid, da med sentrums lokasjoner som tapere, forteller Flo til Ehandel.
Moods-eieren opplyser om at han hadde mulighet til Ã¥ tre ut av leieavtalen i Grensen nÃ¥ i julimÃ¥ned, og at han har benyttet seg av denne muligheten. Dermed stenger Moods-butikken i Grensen den 18.juli 2020.Â
LES OGSÅ: Kjøpte tilbake firmaet og gjorde en helomvending - nå er Moods tilbake