For ni år siden ble den svenske nettbutikken Sweef lansert med et mål om å selge kvalitetsmøbler til uslåelige priser, gjennom effektiv logistikk. Nå vil de også åpne opp for norske kunder.
Familien til en av gründerne - Jacob Notlöv - var med på å starte den store byggevarekjeden Byggmax og det var her inspirasjonen til å starte sin egen bedrift kom fra. Både Notlöv og medgründer Ludvig Ungewitter jobbet i Byggmax, da de i 2011 bestemte seg for å starte sitt eget netthandelsselskap.
Vi ville selge møbler på nettet, uten mellomledd, og holde prisene lave. Byggmax hadde alltid mye kampanjer, men vi ville ikke ha det. Vi ville ha gode priser fra starten, forteller Ludvig Ungewitter, til Ehandel.
Ingen rabatter. Ingen kampanjer.
Siden den gang har Sweef utviklet seg til å bli mer og mer design- og kvalitetsorienterte, hvor de fleste sofaene lages for hånd i Polen mens stoffene veves i Italia. Likevel satser selskapet fortsatt på å holde prisene nede uten bruk av rabatter og kampanjer.
Produktenes kvalitet har forandret og derfor har også prisene våre økt fra hva det var før. Men sammenlignet med det vi tilbyr i dag mener vi prisene fortsatt er bra. I stedet for å ha skyhøye priser og lokke kunder med salg og kampanjer, holder vi prisene lave hele tiden. Det setter kundene våre pris på. Vi vil ikke at et kjøp av sofa skal være et spontankjøp, sier Ludvig og tilføyer:
Selger man en billig sofa som skal sendes langt, koster frakten like mye som sofaen. Om kunden skulle angre seg, koster frakten mer en sofaen i seg selv. Det er ikke bærekraftig. Vi har aldri hatt fri frakt og fri returer, men har vært veldig strenge med kundene og sender derfor ikke sofaer frem og tilbake. Selv om slike salgsargumenter funker bra på markedet.
Til tross for at nettbutikken ikke bruker penger på markedsføring, satser selskapet på en annen form for innhold. De skal nemlig begynne å betale kunder for bilder av deres møbler fra Sweef og bruke dette som inspirasjonsbilder på nettsiden.
Vår kunder har det faktisk veldig fint hjemme og det er jo vanskelig for oss å ta millioner av nye bilder i ulike miljøer. Vi kommer derfor til å kontakte våre kunder via nyhetsbrev eller mail og tilby de et gavekort hos oss, med 500 kroner for hvert bilde vi bruker på siden.
I fjor landet omsetningen til Sweef på 62 millioner svenske kroner samtidig som resultatet økte med mer enn 800 prosent. I år regner man med å nå 100 millioner kroner.
Totalt i år har veksten vært på over 50 prosent. Vi nærmer oss 90 millioner kroner og tar sikte på å slå 100 millioner i 2020, minst.
Norsk filial og showroom
I dag finnes Sweef bare i Sverige, men etter stor etterspørsel fra interiørinteresserte nordmenn meddeler selskapet at neste steg blir å lansere nettsiden i Norge.
Vi jobber for å håndtere veksten på den beste måten og tar sikte på å lansere i Norge. Vi opplever en himla stor interesse fra det norske markedet, uten å markedsføre oss, så vi har sendt inn en søknad og prøver nå å åpne en filial i Norge.
I følge Sweef har de alltid fått mange henvendelser og forespørsler fra Norge, men etter coronautbruddet skal det ha eksplodert. Det er dog ikke så lett å sende varer til Norge for nettbutikken slik det er idag. I løpet av et halvt til et halvannet år håper man derfor på å få på plass en fysisk tilstedeværelse her.
Vi sender veldig lite til Norge slik det er i dag. Det er mye vanskeligere ettersom Norge ikke er med i EU. Dersom kunden kjøper i dag må de betale toll for møblene og sende oss et bevis. Derfor setter vi opp et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF) nå.
Så snart vi føler oss komfortable og har en logistikk som fungerer, vil vi tenke på en skikkelig lansering. Men da vil vi også ha et showroom i Oslo. Vi stresser ikke og fokuserer på å gjøre det på en god måte. En ordentlig lansering er sannsynligvis 0,5-1,5 år unna.