Norske Packoorang girer opp og fortsetter skaleringen utenlands, med milliardkonserner som både samarbeidspartnere og kunder. Nylig vant emballasjeselskapet to internasjonale anbud i sterk konkurranse med etablerte, globale selskaper.
I begynnelsen av 2021 la det østerrikske postverket ut et globalt anbud, hvor etablerte aktører kjempet om å få pilotene på sine gjenbrukbare emballasjeprodukter i en nasjonal pilot i Østerrike, forteller Packoorang til Ehandel.
Denne anbudsrunden vant Packoorang – og deres produkter blir dermed å se i en rekke nettbutikker i Østerrike fra og med februar neste år.
LES OGSÅ: Henter millioner og satser internasjonalt: "Vi har tenkt på alt"
I tillegg ble selskapet kapret av Rimi Baltic som samarbeidspartner for hjemlevering av matvarer i gjenbrukbar emballasje. Dette vil finne sted i Baltikum-regionen.
Packoorang gikk til topps også i dette anbudet, og skal dermed supplere den ledende matvaregiganten i Latvia, Estland og Litauen med gjenbrukbar fra januar av. Den spesialutviklede emballasjen skal erstatte pappesker og papirposer, og inneholder i likhet med Packoorangs øvrige produkter teknologi som vil gi helt ny innsikt i bærekraft og brukeratferd, forteller emballasjeoppstarten til Ehandel.
Tidligere i høst hentet Packoorang tre millioner kroner i nye investeringer. Disse skulle gå til utvikling og ekspansjon til nye markeder. Blant investorene var Henning Sæter og Kjell Ivar Bache.
I Norge har det grønne oppstartselskapet kunder som Barnas Hus, og Europris har dessuten testet flere av deres løsninger i frakt av ulike produkter. Det siste året har selskapet brukt mye tid for å ferdigstille et internasjonalt retursystem, samt inngått samarbeid med en rekke logistikkpartnere i utlandet.