Den mest utbredte leveringsmetoden i Norden er fremdeles utleveringssted selv om hjemlevering topper veksten i alle land. Samtidig ser man at pakkeautomater, som er en mellomting, har økt betraktelig i popularitet i Danmark og Finland.
I følge PostNord sin ferske rapport om netthandel i Norden foretrekker hele 52 prosent av finske forbrukere å hente pakken sin i en pakkeautomat. Dette er i stor grad tilbudsdrevet, da utbyggingen av pakkeautomater er mye større i land som Danmark og Finland enn i Norge og Sverige.
LES OGSÅ: Instabox etablerer seg i Norge - skal nå 2 millioner kunder
Dette vil trolig utjevne seg i takt med at tilbudet øker, og i forrige uke ble det klart at den svenske leveringstjenesten Instabox tar sikte på å rulle ut 200-300 av sine pakkeskap på norsk jord i løpet av 2020.
Det er Benjamin Dale, som skal lede den norske satsingen. Han er overbevist om at å hente pakker fra Instabox vil bli like vanlig som å handle brød på butikken.
Fordelen med Instabox er at vi er raskest på markedet, du trenger ikke planlegge kvelden din ut ifra en pakkelevering, og vi har en fantastisk kundetjeneste som svarer deg direkte og hjelper deg om du behøver noe! I tillegg slipper du å være avhengig av butikkpersonell eller stå i kø for å hente pakken din, sier Norgessjefen til Ehandel.
Dale kommer nylig fra matleveringstjenesten Foodora og er per dags dato én av totalt to ansatte på det norske teamet til Instabox. Det vil dog bli betydelig flere ansatte når Oslo-terminalen på 1000 kvadratmeter åpnes til sommeren.
Jeg har jobbet i forskjellige selskaper i bokbransjen, blant annet med etablering og kjededrift i bokhandel, og distribusjon av bokløsninger mot dagligvare. De siste to årene har jeg jobbet som COO i Foodora, hvor jeg hadde ansvar for den daglige driften og ekspansjonen av selskapet i Norge, forteller Dale.
"Forbrukerdrevet logistikk"
Instabox står selv for logistikken mellom nettbutikk og skap og har som mål at kunden skal kunne hente varen allerede dagen etter bestilling. Skapene åpnes med en pin-kode, som kunden får tilsendt når pakken har ankommet. Pin-koden tastes inn på skjermen og luken med pakken åpnes.
Instabox-skapene tar også i mot returer, og skal på sikt gjøre det mulig for privatpersoner å kunne sende pakker mellom hverandre.
Returtjenesten vår er veldig enkel og verdsatt av brukerne. Du går inn på pakkens sporingsside og booker plass for returen med ett klikk. Da får du en pin-kode på sms som du taster inn på skapet som ved vanlig henting. Privatpersoner kan ikke sende pakker seg imellom fra starten av, men det er en tjeneste vi ønsker å lansere, sier Dale.
Når nordmenn velger nettbutikk å handle fra er det spesielt to faktorer som er viktige i følge PostNords rapport. Det gjelder å få tydelig beskjed om når varen leveres og hvordan.
Kampen om nettkunden er høy, og prisroboter gjør at konkurransen ofte utkjemper på andre områder. Stikkord som forbrukerdrevet logistikk og kundeopplevelse tror jeg er kritiske for å lykkes i 2020, sier Ole A. Hagen, netthandelsekspert i PostNord, i en kommentar til rapporten.
Store samarbeid på plass
Instabox-sjefen forteller at skapets størrelse kan tilpasses, men at maks kapasitet er 40x40x60. Det er imidlertid rimeligst å bruke Instabox til mindre forsendelser, for eksempel innen skjønnhet, legemiddel, mote, bøker eller elektronikk.
Hudpleiebutikken Skincity.no har allerede testet Instabox i Norge, men leveringstjenesten kan meddele at de har flere "spennende dialoger" på gang.
SkinCity, Junkyard og Bangerhead er de første samarbeidene vi har inngått i Norge. Uten å røpe for mye kan jeg si at vi ha en del spennende dialoger som vi håper å kunne få på plass snart, sier Dale.
LES OGSÅ: Ny avtale for pakkehenting - rulles ut ved 80 stasjoner
Tilgjengelighet
Tidligere i år lanserte Posten også sin selvbetjente pakkautomat, Pakkeboks, i Oslo-området. Planen deres er å rulle ut 100 av disse i første omgang. Nå som flere hundre pakkeskap blir tilgjengelig i løpet av året lurer vi på om det kan bli konkurranse om de beste plasseringene. I Sverige står ofte skapene til Instabox og DHL side om side.
Det får være opp til samarbeidspartnerne våre å avgjøre. Vi ønsker å tilby tjenesten vår til så mange som mulig og for å gjøre det vil vi plassere ut så mange skap som mulig. Det som til slutt betyr noe er å tilby sluttbrukeren en rask, smidig og forutsigbar tjeneste, sier Dale.
Under coronakrisen skal Instabox ha opplevd kraftig vekst i Sverige, og Dale tror man vil komme til å se varige endringer i handlemønsteret fremover.
Det er nok mange som ikke har handlet på nett før, som har startet med det nå. I tillegg har flere av de som er vant med netthandel oppdaget nye butikker som de kommer til å fortsette å handle fra. Når samfunnet normaliserer seg igjen, kommer vi nok til å se varig vaneendring i befolkningen. Virksomheten vår i Sverige har opplevd kraftig vekst - betydelig raskere enn markedet - under denne perioden, som kan bety at folk har foretrukket en tjeneste med så lite menneskelig interaksjon som mulig, altså der du ikke trenger å stå i kø blant andre mennesker eller møte et bud ved døren, avslutter Dale.