Det svenske selskapet Instabox, som leverer pakker for nettbutikker i digitale oppbevaringsskap, har nesten firedoblet omsetningen i 2020. Mer konkret økte selskapet inntektene fra 63 millioner til 253 millioner norske kroner i fjor.
Under regnskapsåret har selskapet hatt en vellykket lansering i Norge og Danmark, og ønsket totalt én million nye kunder velkommen.
LES OGSÅ: Instabox etablerer seg i Norge - skal nå 2 millioner kunder
I løpet av 2020 brukte nesten en av fem svensker Instabox. Bruk av Instabox har økt raskt gjennom en kombinasjon av flere nye nettbutikker, en jevn vekst av miljøbevissthet og forbrukeres preferanse mot mer bærekraftige leveringsløsninger, samt en høy andel av returnerende brukere. Vi vokste rett og slett raskere enn vi hadde forventet, sier Alexis Priftis, administrerende direktør og medgründer av Instabox, i en pressemelding.
Blodrødt resultat
Det er nå flere store retailselskaper som benytter seg av pakkeskapene til Instabox, slik som svenske Adlibris og Clas Ohlson, danske Matas og norske Varner Group.
Resultatet raste imidlertid fra minus 35 millioner til minus 74 millioner kroner i 2020. Dette etter store investeringer knyttet til ekspansjonen, hvor man har rekruttert 700 nye mennesker og doblet antall skap.
Det har vært en utfordring å ønske hundrevis av nye kolleger velkommen og lansere i to nye land, Norge og Danmark, i løpet av en veldig spesiell periode. Imidlertid klarte Instabox vellykket å håndtere denne utfordringen, og på den måten har vi lagt grunnlaget for fortsatt vekst, både i Sverige og internasjonalt. Videre er det også avgjørende for oss at vi kan sikre et godt arbeidsmiljø gjennom hele verdikjeden for å levere bærekraftig vekst, sier Erik Ekstrand, CFO i Instabox.