SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Parfymeriene overgÄr dagligvare: Dette shopper vi i trange tider

Anita Frantzen, leder for kortbetaling i BankID BankAxept.
Foto: BankAxept
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

NĂ„ er det sparsomhet som gjelder, sier leder for kortbetaling.

ANNONSE

Nordmenn kniper igjen lommebĂžkene. BankAxept har tatt tempen pĂ„ forbruket i august og september i Ă„r – hvor vi brukte mindre penger enn i samme periode i fjor.

I september la nordmenn igjen 45,9 milliarder kroner i butikkene, hvilket er en nedgang pÄ 0,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I august var nedgangen pÄ 1,9 prosent. Det stÄr ogsÄ klart at folk flest er pÄ jakt etter gode tilbud, nÄr vi bruker mer penger pÄ mat men fÄr mindre igjen for pengene fordi prisveksten er enda hÞyere.

Dyrere tider merkes godt for mange. NÄ er det mÄtehold og sparsomhet som gjelder. Handlekurvene pÄ mat er spredt over flere dager, og vi tror dette er et tegn pÄ at folk slÄr til pÄ gode tilbud. Flere velger i tillegg butikker med lavprisprofil for Ä fÄ mer for pengene, sier Anita Frantzen, leder for kortbetaling i BankID BankAxept, i en pressemelding.

I september er nedgangen stÞrst innen mÞbler og innredning. Parfymeriene ser imidlertid ut til Ä vÊre godt besÞkt nÄr vi gÄr inn i en ny sesong.

BankAxept-tallene forteller om forbruk av penger folk har pÄ konto. Selv om vÄre tall viser nedgang, Þker forbruksgjelden ifÞlge Gjeldsregisteret. Det kan tyde pÄ at folk fortsetter Ä kjÞpe varer og tjenester med lÄnte penger, bemerker Frantzen.

Volum av kortbruk (BankAxept) i september 2023 sammenlignet med september 2022: 

  • Parfymeri (+35 prosent)
  • Apotek (+11 prosent)
  • Dagligvare (+5 prosent)
  • MĂžbler og innredning (-12 prosent)
  • Sport og fritid (-8 prosent)
  • SkjĂžnnhet og velvĂŠre (-6 prosent)

Del artikkel: