Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Parfymeriene overgår dagligvare: Dette shopper vi i trange tider

Anita Frantzen, leder for kortbetaling i BankID BankAxept.
Foto: BankAxept
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nå er det sparsomhet som gjelder, sier leder for kortbetaling.

ANNONSE

Nordmenn kniper igjen lommebøkene. BankAxept har tatt tempen på forbruket i august og september i år – hvor vi brukte mindre penger enn i samme periode i fjor.

I september la nordmenn igjen 45,9 milliarder kroner i butikkene, hvilket er en nedgang på 0,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I august var nedgangen på 1,9 prosent. Det står også klart at folk flest er på jakt etter gode tilbud, når vi bruker mer penger på mat men får mindre igjen for pengene fordi prisveksten er enda høyere.

Dyrere tider merkes godt for mange. Nå er det måtehold og sparsomhet som gjelder. Handlekurvene på mat er spredt over flere dager, og vi tror dette er et tegn på at folk slår til på gode tilbud. Flere velger i tillegg butikker med lavprisprofil for å få mer for pengene, sier Anita Frantzen, leder for kortbetaling i BankID BankAxept, i en pressemelding.

I september er nedgangen størst innen møbler og innredning. Parfymeriene ser imidlertid ut til å være godt besøkt når vi går inn i en ny sesong.

BankAxept-tallene forteller om forbruk av penger folk har på konto. Selv om våre tall viser nedgang, øker forbruksgjelden ifølge Gjeldsregisteret. Det kan tyde på at folk fortsetter å kjøpe varer og tjenester med lånte penger, bemerker Frantzen.

Volum av kortbruk (BankAxept) i september 2023 sammenlignet med september 2022: 

  • Parfymeri (+35 prosent)
  • Apotek (+11 prosent)
  • Dagligvare (+5 prosent)
  • Møbler og innredning (-12 prosent)
  • Sport og fritid (-8 prosent)
  • Skjønnhet og velvære (-6 prosent)

Del artikkel: