Den 18. november 2009, fem minutter før klokken slo tolv på formiddagen, tok den svenske nettbutikken Partykungen mot sin første ordre. Siden den gang har e-handlere vokst kraftig og passert både 100, 200 og 300 millioner i omsetning. Og bestillingene til kundene har fortsatt å rulle ut.
I 2016 var konseptet klart for Norden og Norge ble første stoppested på ekspansjonsferden, etablert under navnet Partyking her til lands.
I går nådde kongen av festutstyr nok en milepæl. 13 år etter at den første ordren tikket inn bikket man nemlig 5 millioner. Ordre nummer 5 000 000 skal ha trillet inn tirsdag kl.14:03.
Hvordan føles det?
Uvirkelig! Vi hadde aldri trodd at vi skulle få så mange kunder da vi startet, sier Joel Svensson, gründer og administrerende direktør i Partyking.
Milepælen ble feiret av et hundretalls ansatte på Partykings kontor og lager i Gävle.
Vi innså faktisk så sent som forrige uke at vi nærmet oss ordre nummer 5 millioner, og begynte da å planlegge for å kjøpe inn litt kake til personalet. Deretter gjorde vi en kalkyle som sa at vi skulle nå 5 000 000 på mandag. Så litt skuffet ble vi når kakene ankom kontoret, men ordre nummer 5 millioner lot vente på seg til tirsdag. Men, personalet ble desto gladere når de fikk spise kake to dager på rad.
Hvordan har ordreverdien sett ut over tiden?
Under pandemiårene kunne vi set at ordreverdien gikk ned noe, men for øvrig har det holdt seg relativt stabilt på rundt 350-400 kroner per ordre, i snitt.
Når tror du at dere vil nå 10 millioner ordre?
Senest i slutten av 2026 tror vi, men vi håper såklart at det skjer enda tidligere, sier Svensson.