ANNONSE

PayPal får smekk på fingrene fra tilsynsmyndighetene – må endre vilkårene

Foto: iStock
Dette er noen av endringene betalingstjenesten har gått med på å gjøre.
Elisabeth Dahl Skjervheim

De europeiske tilsynsmyndighetene for forbrukere, Consumer Protection Cooperation, har bedt Paypal om å tydeliggjøre vilkårene og betingelsene for kundene.

Dette er noen av endringene Paypal har gått med på å gjøre og som vil tre i kraft fra og med 28. mai.

ANNONSE

I en pressemelding fra Forbrukertilsynet kommer det frem at de europeiske tilsynsmyndighetene har vært i dialog med Paypal siden mai 2023.

Ut ifra felleseuropeiske regler og norsk markedsføringslov skal standard kontraktsvilkår være rimelige, og de må være utformet i et enkelt og forståelig språk — her mener Consumer Protection Cooperation at Paypal kommer til kort.

De har nå etterspurt at Paypal gjør en rekke endringer og etter en lengre dialog har Paypal gått med på å godkjenne disse.

Ifølge Forbrukertilsynet gjelder disse endringene følgende punkter:

  • Å klargjøre hvilke vilkår som gjelder for forbrukere og hvilke som gjelder kun for bedrifter
  • Å fjerne bestemmelsene i vilkårene som pålegger forbrukere å kontrollere samsvar med loven
  • Å gjøre det klart at forbrukerne ikke er ansvarlige for skader som ikke er forårsaket av deres feil eller som forbrukerne ikke kunne ha forutsett
  • Å sikre at forbrukere forstår at de kan forholde seg til loven i landet de bor i dersom det skulle oppstå en tvist
  • Å fjerne vilkår som forbrukere ikke forstår uten ytterligere forklaringer eller uten bekreftelse fra forbrukere

De endelige endringene vil bli varslet til brukerne i februar i år, og vil tre i kraft den 28. mai.

Del artikkel: