Motebransjen rammes hardt av coronavirusets inntog. I stedet handler nordmenn mer filmer og spill. Det viser en ny undersøkelse fra YouGov.
Som følge av coronaviruset sier 23 prosent nordmenn at de bruker mindre penger på personlig forbruk. Til sammenligning sier 8 prosent at de har brukt mer. Hver fjerde nordmann skal ha brukt mindre penger på klær i denne perioden, mens bare tre prosent har brukt mer.
LES OGSÅ: Slik påvirker coronaviruset nordmenns handlevaner
Særlig kvinner har handlet mindre klær, 28 prosent kvinner mot 20 prosent menn. I uke 14 og 15 sa 46 prosent at de hadde brukt mindre penger på dette.
Undersøkelsen er en del av YouGovs løpende tracking-undersøkelse om coronavirus.
Netthandelen påvirkes også
Netthandelen er ikke påvirket i samme omfang som fysiske butikker, men også her har viruset satt sitt preg. I slutten av mars kunne Zalando meddele at situasjonen har hatt negativ innvirkning på salget deres, selv om enkelte kategorier som treningstøy har fått et oppsving.
I følge YouGov har nordmenn kjøpt 14 prosent mindre klær på nettet etter utbruddet. Til gjengjeld har man kjøpt ni prosent mer underholdning som film og spill på nett.
LES OGSÅ: Zalando varsler resultatfall: "Har absolutt hatt negativ innvirkning"
Samtidig bruker nordmenn mer penger på mat, hvor kjøp av matvarer på nett har økt med 10 prosent. Innkjøp av matvarer skal også være det eneste området der det fysiske forbruket har økt mer enn det har falt.