Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Plakatbutikken er i ferd med å snu skuta: ”Bryter trenden”

Fredrik Palm, adm. dir. i Desenio Group.
Foto: Desenio
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

En kvartalsrapport å ramme inn?

ANNONSE

Etter noen tøffe løp begynner det å lysne i skumringen for den svenske plakatbutikken Desenio. For andre kvartal 2023 kan man rapportere om en omsetning på 184,5 millioner svenske kroner – en knapp økning på 0,9 prosent mot samme periode i fjor.

Samtidig ender driftsresultatet på -4,2 millioner kroner. Negativt tenker kanskje du, men dette er real forbedring fra -28,1 millioner andre kvartal 2022. Resultatet før skatt ender på -17,4 millioner, opp fra -48,3 millioner i fjor.

Jeg er glad for å kunne melde at Desenio Groups nettoomsetning økte med én prosent og beløp seg til 184,5 millioner svenske kroner. Det betyr at vi endelig bryter trenden med negativ vekst, selv om vi fikk hjelp av valutaeffekter på i underkant av 11 millioner. Samtidig er det gledelig at salget i juli etter kvartalsslutt steg med 14 prosent sammenlignet med året før, til 71,3 millioner.

Dette representerer det nest høyeste nettosalget i juli siden oppstarten av Desenio. Bare under pandemiårets 2020 ble det solgt høyere, kommenterer den administrerende direktøren i selskapet, Fredrik Palm, i kvartalsrapporten.

Den gledelige trenden fra juli skal dessuten ha fortsatt inn i augustmåned hvor ordreinngangen per 21. august var 12 prosent høyere enn for samme periode i fjor.

Europa tøffest

Med unntak av Nord-Amerika som skiller seg ut, ser veksten nogenlunde lik ut i de resterende markedene.

I Norden og kjernemarkedene i Europa er ordreinngangen redusert med én prosent i andre kvartal, for resterende markeder i Europa reduseres ordreinnganger med 5 prosent – mens resten av markedene ellers i verden øker med 17 prosent.

I Nord-Amerika øker man med hele 29 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Veksttrenden har vært positiv de siste kvartalene, og vi går inn i årets tredje kvartal med god vekst. Samtidig er vi klar over potensiell mykere kjøpekraft hos forbrukerne i lys av makroøkonomiske prognoser for resten av året. Det er imidlertid ingen tvil om at Desenio Group er et godt administrert selskap i vår bransje. Vi driver en fullt integrert virksomhet med en effektiv nettplattform og distribusjon, datadrevet design og markedsføring og vi har svært kompetente medarbeidere.

Dette gjør at vi kan fokusere fullt ut på det daglige arbeidet; til trinnvise forbedringer på flere områder for å øke salg og lønnsomhet. Jeg fortsetter å være stolt og imponert over engasjementet og forpliktelsen jeg møter fra vårt høytytende team for å bringe Desenio tilbake til solid og bærekraftig vekst, avslutter Palm.

Del artikkel: