Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Plattformgiganten leverer solide resultater – men aksjen faller etter tallslipp

Harley Finkenstein, adm. dir. i Shopify // Foto: Shopify
Utsiktene for andre kvartal er nemlig noe dempet.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

En av verdens største netthandelsplattformer, Shopify, meddelte her om dagen sine resultater for årets første kvartal. Og det så bra ut for plattformen som er grunnmuren for over 8000 nettsider i Norge.

ANNONSE

Shopifys sifre for januar-mars 2024: 

  • Markedsplassomsetningen (GMV) økte til 60,9 milliarder dollar (49,6)
  • Inntektene økte også, til 1,9 milliarder dollar (1,5)
  • Bruttofortjeneste endte på 957 millioner dollar (717)

Til tross for disse tallene som slo analytikernes forventninger, tok aksjen en real smell og sank med 20 prosent etter at tallene for første kvartal ble offentliggjort. Årsaken skal være Shopifys prognose for andre kvartal, som ikke akkurat oppmuntret markedet.

Prognosen pekte nemlig på et noe dempet marked for netthandelsplattformen.

Vi har regnet med motvind relatert til utenlandsk valuta på grunn av den sterke amerikanske dollaren og en viss nedgang i forbruket blant europeiske forbrukere, i våre utsikter for andre kvartal, skal selskapet ha sagt i en kommentar til analytikerne.

Men, som nevnt leverte plattformen sterke sifre første kvartal.

Du ser den sterkeste versjonen av Shopify i vår historie, sa Harley Finkelstein, administrerende direktør for Shopify, da han presenterte Q1-tallene.

Vi bygger et 100 års-selskap, og vi vil fortsette å være ekstremt smidige og dra nytte av alle mulighetene som akselererer suksessen for våre handelsmenn. Dette gjør det mulig for oss å fortsette å bygge verdensledende produkter og forbedre den operative effektiviteten for bedre avkastning.

 

Del artikkel: