ANNONSE

Farmasiet vil lære kundene ny adferd

Elisabeth Haug, daglig leder Farmasiet
urban

Når man som apoteket Farmasiet skal endre kundenes adferd når det kommer til hvordan de handler apotekvarene sine, kan man ikke spørre kundene hva de ønsker. Det er viktigere å teste det, siden kunder ikke alltid vet hva de ønsker seg i fremtiden.

Farmasiet lærer flere nordmenn å kjøpe apotekvarer på nett ved å gjøre det riktig fra bunnen av når det komme til kundevennlighet, leveranser og sortiment. I fremtiden handler det om å utvikle tjenester som hjelper kundene i hverdagen.

ANNONSE

I denne episoden av podcasten Netthandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Elisabeth Haug, daglig leder for nettapotektet Farmasiet.

I fjor hadde Farmasiet en økning på 40 prosent, til en omsetning på 450 millioner kroner. Men nettapotekene har fremdeles kun 1,1 prosent av markedsandelen for apotekvarer. Nordmenn liker de tradisjonelle apotekene. Der er derfor viktig at konsumentene oppfatter Farmasiet som et apotek – ikke som et nettapotek. Det var en av konklusjonen i arbeidet som omhandler merkevarebygging, for å lære nordmenn å kjøpe flere apotekvarer på nett. Samtidig ønsker administrerende direktør Elisabeth Haug å utvikle Farmasiet mer til en digital tjeneste enn en vanlig nettbutikk.

 

Farmasiet startet som Komplett Apotek i Sandefjord i 2014, på et apotekmarked dominert av tre tradisjonelle aktører som ikke satset spesielt hardt på nett. Med nye investorer i form av det private equity-selskapet Verdane kom også navnebyttet til Farmasiet, og flyttingen av kontoret til Oslo.

 

Del artikkel: