I denne episoden av podcasten Netthandelstrender.no snakker programlederen Urban Lindstedt med Karl Philip Lund, partner i rådgivningsbyrået Inevo og lektor på Høyskolen Kristiania, der han underviser i digital markedsføring. Karl Philip driver også OKR-podcasten.
Karl Philip Lund kom i kontakt med e-postmarkedsføring allerede på 1990-tallet da han studerte og jobbet i Seattle i USA. Senere jobbet han som e-postmarkedsfører i blant annet Norwegian. Nå er han partner i det digitale byrået Inevo.
Den største fordelen med e-post er at det er en kanal du kontrollerer selv. Dette er viktig i en verden der den meste trafikken kontrolleres av digitale kjemper som Google og Facebook.
Det vanligste problemet i netthandelsbedrifter er at de ikke samler inn e-postadresser på en offensiv måte. Det andre problemet er at de fleste bare bruker e-post litt tilfeldig når de sender ut nyhetsbrev. Dette til tross for at mange e-postverktøy har funksjonalitet som gjør det mulig å automatisk sende ut e-postserier som trigges av kundenes atferd.