Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Milrab sikrer vekst med offentlige anskaffelser

Finn Magnus Torall, milrab
urban

Nettbutikken Milrab vokser, samtidig som mange andre nettbutikker taper omsetning. En viktig kanal for Milrab er offentlige anskaffelser – som fikk nisjebutikken til å mangedoble omsetningen sin under koronapandemien.

 

ANNONSE

Milrab oppfyller de fleste kravene til en virkelig god nettbutikk, men det som skiller dem fra sine konkurrenter er at 30 prosent av omsetningen kommer fra offentlige anskaffelser. Men det kreves både tålmodighet og øye for detaljer når anskaffelser skal vinnes.

I denne episoden av podcasten Netthandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Finn Magnus Torall, grunnleggeren av outdoor-aktøren Milrab. Vi møtes på Milrabs kontor rett overfor Oslo Sentralstasjon – den sentrale beliggenheten gjør det lettere å rekruttere nøkkelpersonell.

Finn Magnus Torall grunnla Milrab da han gikk på befalskolen tilbake i 2005. Han ville ha en finere bag som matchet kamuflasjeuniformen sin. Ganske snart ble sortimentet utvidet fra militær utrustning til utendørsutstyr for de med høye krav.

Milrab har alltid gått med overskudd. I koronaåret 2020 oppnådde Milrab en seksdobling av omsetningen, til 830 millioner kr, gjennom salg av sikkerhetsutstyr til offentlig sektor. I fjor endte de på mer normale 267 millioner kroner, en økning på 80 prosent om man sammenligner med 2019.

I år vokser fortsatt Milrab, samtidig som mange andre nettbutikker sliter i kjølvannet av gjenåpningen av fysiske butikker, inflasjon og en urolig omverden. Men dagens e-handelskrise gir Milrab muligheter til å kjøpe opp andre nisjebutikker. Ambisjonen er å kjøpe 1–3 selskaper i året, og deretter utvikle dem ved å implementere Milrabs prosesser, systemer og logistikk

Det var offentlige anskaffelser som skapte monsterveksten i 2020 og som i 2022 skaper en stabilitet i en ellers urolig e-handelsverden.  Offentlige anskaffelser er en helt annen virksomhet sammenlignet med å selge direkte til forbrukere via nettet. En anskaffelse tar flere år å gjennomføre, og sjansen for å vinne en anskaffelse er lavere enn å tape, selv om man har brukt hundrevis av timer på arbeidet.

Hør også på Framgangen til RevolutionRace er basert på nærhet til kunden

 

Del artikkel: