ANNONSE

Returer er nøkkelen til en vellykket e-handel

Returer
urban

Returer er en viktig del av den totale kjøpsopplevelsen. Returen skal være enkel for forbrukeren. Samtidig bør alle netthandlere jobbe med produktbeskrivelser, bilder og størrelsesguider for å hjelpe kundene til å ta det riktige valget fra starten av.

XXL ser på data om returer på produktnivå som sentralt i arbeidet med å redusere antall returer. Blinde returer gjør det umulig å forbedre returprosessen.

ANNONSE

I denne episoden av podkasten Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Alexander Stern, leder for tjenesteutvikling innen returer i Posten Norge og Marius Borander, Logistics Analyst, Controller and Developer hos XXL Sport & Villmark.

Det finnes like mange returopplevelser som det finnes nettbutikker. Å redusere returraten gjennom å gjøre det vanskelig å gjøre returer, er feil tilnærming. Vi vet at en generøs returpolitikk driver salget. Derfor har e-handelens fokus på vekst gjort at e-forhandlerne aldri helt har fått med seg utfordringene rundt returer – til tross for at returer ofte er den største inn-leverandøren.

De mest lønnsomme kundene har høy returrate. Det kreves derfor full kontroll på dataene for å kunne skille mellom lønnsomme kunder med høy returrate og kunder som misbruker returretten.

For å gjøre returene verdiskapende for både e-handlerne og kundene, må prosessen digitaliseres. Digitalisering av returprosessen gjør det mulig å analysere returer i sanntid for å redusere returraten. Det gjør det også mulig å identifisere lønnsomme kunder og slutte å oppmuntre kunder som misbruker returretten til å handle mer.

Del artikkel: