Posten omsatte for 5,5 milliarder kroner under årets tredje kvartal, hvilket er en nedgang fra 5,8 milliarder i fjor. Samtidig gikk det justerte driftsresultatet opp fra 291 millioner til 431 millioner kroner.
For hele året frem til nå viser nøkkeltallene at Posten har forbedret resultatet med 288 millioner kroner til 818 millioner kroner så langt i år. Omsetningen har imidlertid falt med 340 millioner kroner og landet på 17,3 milliarder kroner.
Posten har vokst på flere viktige forretningsområder i år og vi avslutter tredje kvartal med solid resultatfremgang. Økt etterspørsel etter våre logistikktjenester og ekstraordinært høyt aktivitetsnivå i netthandelen gir oss god vekst og positiv resultatutvikling, sier Tone Wille som er konsernsjef i Posten, i en pressemelding.
Årsaken til resultatfremgangen skal i stor grad komme av at Posten har styrket sin nordiske posisjon. Blant annet har man utvidet terminalkapasiteten i både København, Kolding, Gøteborg og Stockholm. Netthandel til privatmarkedet har samtidig økt med over 42 prosent hittil i år.
Vi høster av vår nordiske posisjon som er blitt forsterket gjennom etablering av landsdekkende utleveringsnettverk for pakker i Sverige og Danmark, kapasitetsutvidelser på terminaler og utvidet tjenestetilbud for hjemlevering. Vår nordiske konkurransekraft er kraftig styrket, sier Tone Wille.
I løpet av 2021 vil den første fasen av Postens storstilte utrulling av Pakkebokser bli fullført. Posten og Bring vil da ha tilgang til 4 000 pakkebokser i Norden og bli den logistikkaktøren som tilbyr flest pakkebokser. I flere store byer har selskapet også lansert tjenesten «urban home delivery». Det innebærer raske og grønne hjemleveranser hvor kundene blant annet kan følge sine leveranser i sanntid.