Posten Norge har lagt frem tallene for første kvartal, som viser økt omsetning og resultatfremgang midt i coronapandemien.
Konsernets omsetning landet på 5,96 milliard kroner, som er en økning på 0,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Driftsresultatet (EBIT) ble i første kvartal 158 millioner kroner, som er en forbedring på 183 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2019. En vesentlig del av forklaringen på forbedringen er at det i første kvartal 2019 ble foretatt avsetninger på 119 millioner kroner til nødvendig omstilling i postvirksomheten.
Vi leverer et godt resultat for første kvartal. I siste del av kvartalet medførte koronapandemien aktivitetsnedgang i bedriftsmarkedet, mens etterspørselen økte fra privatmarkedet og ga en kraftig volumvekst i pakker fra netthandel. Vi har i stor grad lyktes med å tilpasse driften til volumendringene, samtidig som vi har hatt fokus på HMS og innført smitteverntiltak, sier konsernsjef Tone Wille, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Pakkeautomater øker i popularitet - når tar de over Norge
Hjemlevering økte med 400 prosent
Innenfor segment logistikk har e-handelsvolumet de siste 12 månedene økt med 15 prosent. For Postsegmentet fortsetter volumfallet i adressert og uadressert brevpost.
Posten og Bring har under coronapandemien opplevd en økning i hjemlevering av pakker på over 400 prosent sammenlignet med tilsvarende uker i fjor.
Posten har opprettholdt tilnærmet normal drift gjennom hele perioden og konsernets samfunnskritiske rolle som leverandør av post, pakker og gods har blitt aktualisert. Det har vært endring i manges brukervaner og vi ser at flere av våre nye tjenester bidrar til å gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er grunn til å tro at pakkevolumene fra netthandel og hjemlevering vil stabilisere seg på et høyere nivå enn hva det var før koronapandemien, sier Wille.
For å styrke tjenestetilbudet under dagens situasjon har Posten blant annet innledet et samarbeid med Coop Norge om hjemlevering av dagligvarer. Samtidig har Bring i Sverige etablert 1700 utleveringspunkter i hele landet, som gir konsernet full nordisk dekning.
LES OGSÅ: Coop åpner for netthandel av dagligvarer