ANNONSE

Posten forbereder til Black Friday: “En tjeneste nettbutikker og kunder vil like“

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten.
therese.karlsrud.haugen

Slik blir hjemleveringen.

ANNONSE

I første halvår av 2020 opplevde Posten Norge en økning på 41 prosent på pakker fra netthandelen. For å møte den sterke veksten og årets julehandel gjør man nå hjemleveringen enklere og mer fleksibel.

Vi er sikre på at dette blir en tjeneste både nettbutikkene og deres kunder vil like. Når tjenesten nå lanseres i Oslo vil all hjemkjøring av netthandelspakker i sentrum skje med fossilfrie kjøretøy, sier konserndirektør Per Öhagen i Posten, i en pressemelding.

Den nye tjenesten innebærer at netthandelskunder selv kan velge dato for leveransen, og at perioden der pakken leveres reduseres fra fire til én time. Samtidig skal mottakerne kunne følge pakken i sanntid underveis, og kunden kan se hvilken plass man har i køen før pakken blir levert på døren.

Om det likevel ikke passer å være hjemme, kan mottakeren velge å få pakken levert en annen dag eller at pakken skal settes igjen ved for eksempel døren.

"Stor spenning"

Tjenesten rulles nå ut i Stor-Oslo inkludert Follo, Trondheims-området, Stavanger, Sandnes og i Bergenregionen. Målet er at den skal være på plass i alle disse områdene før Black Friday og juletrafikken.

Basert på utviklingen i netthandelen så langt i år er det god grunn til å tro at det i år skal settes nye rekorder. Det har vært flere enkeltdager det siste halvåret hvor vi har håndtert like store pakkemengder som vi gjorde under Black Friday i fjor, så det knytter seg stor spenning til hvilket nivå vi skal opp på i årets Black Friday, sier Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten, i en kommentar til Ehandel.

Siden mars har hjemlevering som leveringsalternativ skutt fart. Det er derfor nærliggende å tro at mange vil oppleve netthandel som raskere og mer bekvemt enn å stå i lange butikk-køer under årets Black Friday.

Flere vil flytte handelen fra tradisjonelle butikker til nettbutikker. Flere vil handle på nett, ikke minst fordi mange nye kundegrupper har prøvd netthandel under koronapandemien og erfart hvor raskt og enkelt det er å gjennomføre en netthandel og få varene levert. Vi opplever at mange nettbutikker har forberedt seg godt til årets Black Friday og er forberedt på en markant økning, sier Pettersen.

Sa opp for mange

Fri Fagbevegelse meddelte nylig at omleggingen til postomdeling annenhver dag har skapt frustrasjon blant ansatte i Posten på grunn av et voldsomt arbeidspress, mye overtid og uforutsigbare arbeidsdager. Posten innrømmer også selv at man har bommet på bemanningsbehovet.

Nå jobber selskapet med å komme frem til riktig bemanning og rekruttering av nye ansatte. I forkant av Black Friday mener Posten likevel at de er godt forberedt.

Vi er godt forberedt og bemanner opp på kundeservice samtidig som vi styrker bemanningen på både terminaler og sjåførsiden. Hele Posten og Bring gleder seg hvert år til både Black Friday og jul. Det er tider på året hvor det er stort engasjement hos våre medarbeidere, det er høyt tempo hele døgnet og over hele landet får vi demonstrert hvordan våre tjenester kan bidra til å skape en litt enklere hverdag, avslutter Pettersen.

Del artikkel: