Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Posten leverer sterkt: ”Den største veksten kommer fra netthandelen”

Tone Wille, konsernsjef i Posten Norge.
Foto: Posten Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Pandemien har akselerert Postens satsing.

ANNONSE

Posten rapporterer om et sterkt første halvår i 2021, hvor den største veksten kommer fra netthandelen. Med en økning på 233 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, landet omsetningen for første halvår på 12 026 millioner kroner. Det justerte driftsresultatet viser 809 millioner kroner, en økning på 422 millioner kroner sammenlignet med i fjor.

Vi leverer sterke resultater for første halvår. Den største veksten kommer fra netthandelen hvor vi håndterer store volum av pakker. Posten har et tjenestetilbud som leverer på de nye handlevanene som nå er etablert som den nye normalen. Vi har benyttet pandemien til å endre oss i hele Norden og viktige innsatsfaktorer i dette arbeidet har vært innovasjon, digitalisering og bærekraft, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Norge, i en pressemelding.

Det nordiske pakkevolumet fra netthandelen økte med 35,6 prosent sammenlignet med i fjor. I Norge var veksten i antall pakker fra netthandel på 37 prosent, i Sverige og Danmark var veksten på henholdsvis 62 og 20 prosent.

LES OGSÅ: Posten markerer milepæl i Oslo: "Det er en stor glede"

Posten har hatt flere sentrale satsinger det siste halvåret, drevet av den kraftige veksten i netthandelen. Blant disse er Shelfless, Glow og AMOI.

Shelfless er en helintegrert lagerløsning hvor nettbutikker har de fysiske varelagrene i Brings lokaler er lansert for å styrke Postens nordiske posisjon innenfor netthandel. Robotteknologi, digitale løsninger og fossilfrie kjøretøy skal bidra til raskere og grønnere leveranser. Denne våren tok de første kundene i bruk Shelfless som er lokalisert på Berger utenfor Oslo. I første halvdel av 2022 vil Shelfless lanseres i Sverige, meddeler Posten i sin pressemelding.

Glow er en leveringsapp utviklet av Posten. Appen er blitt tatt i bruk i Norge, Sverige og Danmark, og tilbyr en plattform hvor kundene kan følge sin leveranse fra start til slutt.

AMOI er en digital markedsplass som foreløpig er under testing på Lillehammer. Markedsplassen er for lokale faghandlere, og har hatt stor suksess i Oslo, meddeler Posten. Det er nå 70 butikker tilknyttet konseptet som nå er lansert i Stockholm.

Del artikkel: