Mandag formiddag ble Postens nye "Pakkeboks" løftet på plass på Sportsplassen trikkeholdeplass ved Nordstrand i Oslo. Pakkeboksen er en selvbetjent, døgnåpen automat, som gjør at folk kan hente pakker der de bor og ferdes. Sporveien er samarbeidspartner og stiller flere av sine holdeplasser til disposisjon.
Kundene etterspør mer valgfrihet og fleksibilitet, og vi i Posten er opptatt av å finne gode løsninger for å gjøre hverdagen enklere for folk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten, til Ehandel, som var på plass under lanseringen.
Den nye typen pakkeautomat skal være mindre og enklere å bruke enn det Posten har testet tidligere. Den går på batteri og trenger hverken strømtilførsel eller nettverkskobling. Pakkeboksen kommuniserer med mottakerens telefon via Bluetooth.
Pakkeboksen kan romme opp til 13 pakker om gangen og riktig dør til din pakke åpnes ved hjelp av telefonen, sier Wille.
LES OGSÅ: Ny returløsning for nettbutikker
Tester 100 i første omgang
I løpet av første halvår 2020 skal det settes ut nærmere 100 pakkebokser i og utenfor Oslo, for å teste løsningen. I løpet av denne tiden skal Posten samle erfaring og gjøre eventuelle forbedringer, før det skal gjøres en evaluering i juni.
Hvis kundene er fornøyde og pakkeboksene tas i bruk, er planen at de gradvis skal plasseres ut over hele landet. Løsningen vil i så fall være et supplement til Postens 1600 eksisterende hentesteder.
Konkurransen om å levere pakker helt hjem til kundene er stor, men det gjelder først og fremst i byene. Norge er et langstrakt land, og gode innovative løsninger som Pakkeboks kan bidra til å sikre et godt tilbud over hele landet. Neste steg er å plassere ut og teste Pakkeboks i mindre urbane strøk, sier Wille.
LES OGSÅ: Gresvig omprofilerer 80 butikker og lanserer pakkeskap
Suksess i Danmark
Nettverket av pakkebokser vil driftes av Posten i samarbeid med SwipBox, som er leverandør av den tekniske løsningen. Etter hvert skal Pakkeboks også kunne benyttes til retur til nettbutikk og til å sende pakker til privatpersoner.
I Danmark har pakkebokser vært svært vellykket, hvor SwipBox sammen med PostNord har jobbet med å rulle ut 2000 såkalte "Nærbokser" siden i fjor høst. I følge vår søsternettside Ehandel.dk er målet å komme opp i hele 10 000 slike Nærbokser.