Ved å ta i bruk et nyutviklet pallesystem for sine transportbiler vil Posten og Bring redusere antall biler på veien og dermed også CO2-utslipp. Satsingen er en del av konsernets effektiviserings- og miljøarbeid, og det nye systemet vil øke kjøretøyenes lastekapasitet i tillegg til å optimalisere transportruten.
Med bedre plassutnyttelse øker vi kapasiteten i bilene samtidig som det vil redusere antall biler og containere på veien. Vi opprettholder dagens leveransekvalitet og basert på erfaringene fra Nord-Norge har jeg tro på at dette kan redusere bruken av mange kjøretøy når vi nå får dette på plass flere steder i landet. Vi kan stable sikrere og få mer utnyttelse av høyden. Det ligger mye verdi i å transportere minst mulig luft og mest mulig gods, sier Inge Seljeset, distriktssjef i Posten Norge, i en pressemelding.
Seljeset har ansvaret for linjetrafikk i Posten, og flere biler og terminaler i Nord-Norge har vært med i testingen av det nye pallesystemet. Gjennom testingen har det vist seg at man kan spare bruken av ett kjøretøy i uken. Dette på den 1450km lange strekningen mellom Tromsø-Tana tur/retur, samt i lokaltrafikken mellom Tana og Kirkenes tur/retur.
Pallesystemet er utviklet av det danske oppstartsselskapet SpaceInvader, som ønsker å optimalisere fraktkapasiteten i forsyningskjeden, i tillegg til å redusere CO2-avtrykket fra selve transporten.
Det er en stor anerkjennelse at Posten og Bring, en av Nordens største logistikkselskaper, har valgt vår løsning for å effektivisere logistikken. Vår visjon er å skape sirkulære løsninger som er bra for både økonomien og miljøet, sier Steen Frederiksen, administrerende direktør i SpaceInvader, i pressemeldingen.