Droner sparer tid og utslipp – i dette prosjektet ved levering av vannprøver fra Snåsa til Namsos. Posten tester altså nå droneleveranser med håp om å i fremtiden kunne levere både pakker og brevpost via lignende teknologi.
Vi tester droneleveranser for å høste erfaringer. Sammen med flinke partnere ser vi at det kan være aktuelt spesielt når det er krevende geografiske forhold og stramme tidslinjer. Vi ser også at det kan ha en stor oppside for miljøet. I denne testen kutter vi reisetiden med 34 prosent og CO2-avtrykket med 95 prosent, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, i en pressemelding.
Vannprøvene som fraktes fra Snåsavann AS sine lokaler til Nemko Norlab i Namsos er tidligere kjørt med bil og lastebil. De er dessuten avhengige av å komme frem på kort tid, noe droner kan hjelpe med da den kutter vesentlig i reisetiden på denne strekningen.
Vi ønsker å utforske mulighetene som ligger i ny teknologi og utforske hvordan Posten i framtiden kan benytte droner og lignende teknologi til å levere post og pakker. I dag er det både tekniske og juridiske forhold som gjør at droneleveranser ikke kan utføres i stor skala. I denne dronetesten var vi så heldige at en av våre kunder ønsket å være med og da grep vi muligheten. Det gir oss veldig verdifulle erfaringer.
LES OGSÅ: Stor mangel – Posten gjør storoffensiv for å sikre nok sjåfører
Dronen som benyttes i dette prosjektet er utviklet av oppstartselskapet Aviant fra Trondheim. Deres droner ble også benyttet under pandemien for frakt av Covid-19-prøver fra Røros til St. Olavs Hospital for analysering.
Dronen har et vingespenn på 2,5 meter, en marsjfart på hele 85 kilometer i timen samt en lastekapasitet på 3 kilo.
Prøveprosjektet vi nå gjennomfører i samarbeid med Postens avdeling for Fremtidsteknologi vil gi oss unik innsikt i hvordan vi kan tilby deres sluttkunder raskere, mer miljøvennlig, og mer fleksibel transport. Formålet med prosjektet er å vise hvor langt vi har kommet med droneteknologi, og sammen med Posten bryter vi stadig grensen for hva som er mulig å få til med autonom logistikk, sier Michael Vu, forretningsutvikler i Aviant.