I en pressemelding informerer Posten Bring om at de nå har besluttet å stoppe all annonsering for Posten på Facebook og Instagram ut året.
Beslutningen har umiddelbar virkning og skyldes at merkevaren blir misbrukt i ulike svindelforsøk rettet mot privatpersoner gjennom falske Facebook-profiler og annonser.
Dette kan vi ikke sitte stille å se på og stopper derfor nå all annonsering på Facebook og Instagram. Beslutningen skal være en forsikring til kundene om at eventuelle Posten-annonser på Facebook og Instagram i tiden fremover ikke er noen kampanje fra vår side, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Bring.
Posten har besluttet å avstå fra Meta-plattformene ut året, ettersom den kommende tiden er høysesong for netthandelen.
En av de falske kampanjene mange nå blir eksponert for er tilsynelatende lovnader om dyre elektroniske produkter og muligheter for å få mer enn man betaler for, svindelen baseres feilaktig på at Posten selger uavhentede pakker til under 20 kroner, skriver Posten Bring.
Til tross for at bilder og priser på «pakkene» varierer mellom svindelsidene, er bruken av Postens logo et gjennomgående trekk.
Vi ser nå at svindlerne er blitt enda frekkere enn tidligere. Nå benyttes bilder av våre medarbeidere og merkevarer i for eksempel sponsede kampanjer både på Facebook og Instagram. Dette er bilder som er blitt stjålet og benyttes i falsk markedsføring, informerer Pettersen før han legger til at:
Vi har vært i kontakt med Meta, som er eieren av Facebook og Instagram, men foreløpig er ikke sidene tatt ned, til tross for lovnader om dette. Nå er vår tålmodighet slutt og derfor stoppes all annonsering på disse plattformene.