I et nytt prosjekt har Posten Norge etablert en helt ny markedsplass for lokale butikker i Oslo. Her skal kunder kunne bestille fra så mange butikker de vil, betale én gang og få varene levert sammen på døra.
Så langt har markedsplassen amoi.no fått med seg åtte aktører innen mat og drikke fra Oslo sentrum, blant annet Vulkan Fisk, Grünerløkka Bryggerhus og Åpent Bakeri. Nå håper man at tjenesten kan hjelpe flere bedrifter i en ellers utfordrende periode.
Vi begynte arbeidet med idéen rett før coronautbruddet og måtte ganske raskt gå over til en digital arbeidssituasjon. Takket være et fantastisk team og et fremtidsrettet valg av teknologi (samme som whatsapp) kunne vi fortsette å jobbe i et høyt tempo og gjøre tilpasninger ut i fra de aktuelle forutsetningene på markedet. I samspill med våre butikker valgte vi derfor å åpne opp løsningen i uke 24 etter en testperiode. Vi håper at AMOI kan tilføre noe nytt og kan hjelpe til i en ganske tøff tid for mange med tanke på effektene corona har hatt på markedet, sier Jimmy Rhodin, ansvarlig for AMOI i Posten, til Ehandel.
På AMOI er tanken at handlekurven skal kunne fylles med alt fra ost fra en ostehandel og kjøtt fra en slakter til en bukett fra en blomsterhandler. Samtidig er det meningen å utvide med flere produkter og tjenester etterhvert.
Vår ambisjon og en verdi i AMOI som konsept er å være en åpen plattform, som innebærer at vi aldri stenger dørene for å utforske potensielle muligheter. Å finne flere partnere å samarbeide med, både innen lignende områder som i dag men også helt nye områder samt finne nye løsninger og skape nye verdier, er noe vi brenner for.
Skal utvikles sammen med brukerne
AMOI er 100 prosent eid av Posten og skal levere varene samme dag i både hverdager og helg. Varene kan imidlertid også fås på et senere tidspunkt - opptil seks dager frem i tid.
Når det gjelder inntektsmodellen er dette noe som fremdeles utforskes. Ettersom AMOI er i en tidlig fase er det mange mulige scenarioer og samarbeidsformer, men som ikke er fastsatt ennå.
Det jeg kan si er at vi vil skape en langsiktig og bærekraftig forretningsmodell for alle involverte parter, inkludert forbrukere som handler via plattformen. Med en langsiktig og bærekraftig forretningsmodell satser vi på at det skal være en konkurransedyktig løsning, som skaper verdi for alle. Det inkluderer også verdien på fraktpriser, sier Rhodin.
Hvilke andre produkter og tjenester kan bli aktuelle?
Når det gjelder produkter og tjenester har vi mange idéer og tanker om hvordan konseptet kan videreutvikles - men vi vil gjøre det sammen med våre brukere. Vi er i en tidlig fase og vil være en åpen plattform, hvilket innebærer at vi vil utvikle løsningen og skape en kundeverdi basert på brukernes tilbakemeldinger. Hva det er de savner, hvilke behov de har, osv. Når jeg sier brukere sikter jeg i dette tilfelle både mot forbrukere og bedrifter. Vi vil skape noe helt nytt og mener vi gjør det best sammen, avslutter Rhodin.