ANNONSE

PostNord-ansatte kles i AI-briller: “Må tørre å være fremoverlente”

Postnords nye AI-briller og deres adm. direktør i Sverige, Mathias Krümmel.
Linn Adine Andersen

Vil optimalisere og effektivisere.

ANNONSE

I Sverige har Postnord allerede teamet opp med eksterne aktører for å teste hvordan kunstig intelligens kan optimalisere deres virksomhet.

Tidligere i år bekreftet selskapet et samarbeid med Tata Consultancy Services hvor målet var å effektivisere fyllingsgraden i lastebiler og containere ved hjelp av kameraer og AI – hvor sluttresultatet gir en reduksjon i antall kjørte kilometre og dermed en besparing i CO2-utslipp.

Vi bruker den nyeste AI-teknologien for å optimalisere plassen i kjøretøyene våre. Det er som Tetris. Ved å raskt og automatisk kunne gi våre ansatte informasjon om hvor mye vi laster, kan vi redusere plasstapet og øke effektiviteten til hvert transportkjøretøy. Tidligere var registreringen helt manuell, men nå er den automatisert, noe som gjør at vi kan redusere kostnader og klimaavtrykk samtidig som vi gjør det enklere for våre ansatte og ledelse i terminalene.

Det er fantastisk å se hvordan denne teknologien fungerer og bidrar til å nå våre bærekraftsmål, sier Mathias Krümmel, administrerende direktør i Postnord Sverige, i en pressemelding.

Nå tester logistikkaktøren enda en ny AI-basert løsning. Dette i form av briller med innebygd AI og mikrofoner, som medarbeiderne i terminalene benytter seg av.

Brillene scanner strekkoder og gir medarbeideren direkte beskjed om hvor produktet skal plasseres. Med hendene frie skal dette gjør hverdagen til terminalarbeiderne både mer effektiv og ergonomisk.

Vi er overbeviste om at vi må tørre å være fremoverlente med ny teknologi for å kunne møte morgendagens utfordringer. Vi jobber alltid for å utvikle vår virksomhet på en måte som gjør det enklere for våre ansatte. Dessuten strever vi etter å være fremst innen bærekraftig logistikk og ser AI som en viktig del av å nå våre mål. De løsningene vi velger å innføre er nøye utvalgt for å kunne møte de utfordringene som vår bransje står overfor, både nå og i fremtiden, sier Krümmel.

Del artikkel: