Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Postnord øker inntektene – men i Norge peker pilene nedover

Etter år med fallene brevvolum og omsetning - nå snur det for PostNord
Annemarie Gardshol, konsernsjef i Postnord // Foto: Postnord
Opplever fremdeles en utfordrende verdenssituasjon.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Postnord rapporterer i dag hvordan det gikk i fjerde kvartal i fjor. For første gang siden slutten av pandemien øker logistikkonsernets inntekter. Kvartalet er årets mest intense periode for Postnord, med Black Week og julehandelen.

Konsernsjef i Postnord, Annemarie Gardshol, er fornøyd med hvordan selskapet presterte i høysesongen.

Arbeidet gjennom året har vært preget av pågående og målrettede tiltak for å møte lavere pakke- og postvolum og høye kostnader som følge av høy inflasjon. Flere av våre segmenter – og konsernet som helhet – rapporterer i kvartalet forbedrede inntekter, kommenterer Gardshol.

ANNONSE

Postnords inntekter i fjerde kvartal endte på 10,441 milliarder svenske kroner, en nedgang på 5 prosent sammenlignet med fjerde kvartal året før. Driftsresultatet (ebit) var på 124 millioner svenske kroner, en økning på 104 millioner fra samme periode året før.

Den justerte driftsinntekten (justert ebit) var 328 millioner svenske kroner, sterkt forbedret fra 247 millioner samme periode i 2022.

Dette er første gang siden slutten av pandemien i andre kvartal 2021 at konsernets driftsinntekter har økt. Likevel opplever vi fortsatt en utfordrende verdenssituasjon. Som et resultat av dette fortsetter vi å justere priser og kapasitet, og opprettholde tempoet i forbedringsprogrammene våre. Vi jobber også videre med å øke fleksibiliteten i vår forretningsmodell, sier Gardshol.

Nedgang i Norge

I Norge omsatte konsernet for totalt 1,282 milliarder svenske kroner, en nedgang på -6 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2022. Pakkevolumene skal ha vært 10 prosent lavere enn på samme tid i fjor, og driftsinntektene endte på 21 millioner svenske kroner.

Inflasjon, redusert B2B-virksomhet og utfordringer knyttet til tilpasninger i produksjonskapasiteten skal ha bidratt negativt i det norske markedet. For helåret 2023 ender Postnords omsetning i Norge på 4,867 milliarder svenske kroner, ned fra 5,318 milliarder i 2022.

Del artikkel: