Nedgang i netthandelen og dermed færre pakker gir et resultat på 9 772 millioner svenske kroner for logistikkonsernets første kvartal. Dette er en nedgang på -6 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
For PostNord Norge landet driftsresultatet (EBIT) på 11 millioner kroner sammenlignet med 33 millioner kroner første kvartal 2021. Inntektene endte på 1 235 millioner kroner mot 1 213 millioner kroner i 2021.
LES OGSÅ: Sterkeste årsresultat siden start – PostNord tredobler kapasiteten
Vi ser en negativ volumutvikling på ca. -6 prosent målt i antall pakker i Norge mot i fjor. Dette skyldes at samfunnet har åpnet mer opp, hvor folk igjen tar i bruk fysiske butikker og kjøpesentre fremfor å handle på nett. I tillegg ble resultatet påvirket negativt av engangseffekter grunnet oppstart av ny terminal i Bergen og et ekstraordinært høyt sykefravær på grunn av den generelle smittesituasjonen i samfunnet, sier Robin Olsen, CEO PostNord Norge, i en pressemelding.
PostNord har det siste året investert sterkt i nye terminaler samt oppgradering av allerede eksisterende terminaler. Til tross for den negative volumutviklingen første kvartal i år står man støtt i troen om at nordmenns netthandelsvaner er endret for godt og at volumet vil øke i fremtiden.
LES OGSÅ: PostNord fortsetter utvidelsen – investerer 700 millioner i terminaler
I løpet av 2022 skal vi utplassere totalt 3000 pakkeautomater i Norge. I tillegg investeres det i terminaler, hvor vi i Bergen og Drammen vil være ferdig installert på helt nye terminaler i løpet av året, forteller Olsen, og fortsetter:
I Kristiansand vil vi også få en helt ny lokasjon. Disse tre terminalene vil være med på å bidra til at vi tredobler vår kapasitet innen 2025.
Terminalen i Bergen hadde sin første produksjonsdag 21.februar, og sorteringsanlegget skal stå klart i august. Den Drammenbaserte terminalen skal stå klar 1.september 2022, og vil ha en sorteringskapasitet på rundt 14 500 pakker i timen.
PostNord øker dessuten sin utslippsfrie kjøretøyflåte og vil i løpet av 2022 fase inn ytterligere 100 elektriske varebiler i Norge, i tillegg til de 100 elektriske bilene som ble implementert i 2021.
Samtidig er det lagt en plan for hvordan tunge kjøretøy skal skiftes til null- eller lavutslippskjøretøy med et fokus på investering i biogassbiler i 2022, sier Olsen.
LES OGSÅ: PostNord og Zalando med stor el-satsing: "Et steg på veien"