ANNONSE

Power sluker elektronikkgigant i Sverige: “Riktig grep”

Ronny Blomseth, konsernsjef i Power.
Linn Adine Andersen

Fullfører sin omnikanal i Sverige.

ANNONSE

Tirsdag morgen deler norske Power nyheten om at de skal ta over 29 av Mediamarkts varehus i Sverige. Med på kjøpet følger kontorlokaler og distribusjonssystemer – og ikke minst den tyske elektronikkgiganten, Mediamarktsaturn, på eiersiden.

Dette er et viktig og riktig grep for både Power og Mediamarkt Sverige. Vi utfyller hverandre på flere områder, og begge parter har kompetanse og markedsinnsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener at dette er en veldig god løsning for selskapene, leverandørene, medarbeiderne og kundene, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i Power, i en pressemelding tirsdag morgen.

Mediamarkt beholder en minoritetsandel på 20 prosent i Power Sverige, og overlater kundeforpliktelser og kundegarantier til Power.

Komplett omnikanal

Etter å ha vært til stede i det svenske elektronikkmarkedet gjennom sin e-handel er nå altså Power til stede både fysisk og digitalt hos storebror Sverige. Varemerkebyttet forventes å stå klart til sommeren.

Power har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet. Fusjonen med Mediamarkts svenske virksomhet er puslespillbrikken som manglet for å gi oss den tilstedeværelsen vi har siktet mot. Vi sikrer oss varehus med både størrelsen og plasseringen vi ønsket oss, i tillegg til svært dyktige og kompetente medarbeidere som er nøkkelen til å lykkes, sier Blomseth.

Mediamarkt har 1300 ansatte i Sverige, og hadde i 2022 en omsetning på 5,3 milliarder svenske kroner. Power vil etter oppkjøpet være til stede i Norge, Danmark, Finland og Sverige med totalt 269 varehus.

Mediamarkt har bygget opp en solid svensk organisasjon som både er i god utvikling og matcher Power som selskap. Det gode arbeidet som er bygget opp gjennom mange år skal vi videreføre, og vi er glade for å ha med oss Mediamarkt på eiersiden. Synergiene mellom selskapene mener vi vil sikre større konkurranse i det svenske markedet, som igjen vil komme kundene til gode, sier Blomseth.

Del artikkel: