Power fusjonerer med Mediamarkt og tar over 29 av deres varehus i Sverige. Det stod klart i dag da elektronikkjeden delte nyheten om deres siste steg mot målet om å dekke hele det nordiske markedet.
Konsernsjef Ronny Blomseth forteller til Ehandel at de forventer at kjennskapen til merkevaren vil økte raskt i Sverige, som frem til nå kun har kjent Power som nettbutikk. Hvor mye fusjonen har kostet selskapet i kroner og øre, holder han dog tett om.
Vi kan ikke si noe eksakt om akkurat det, men Mediamarkt har jo tapt en del penger i Sverige så prisen reflekterer det, sier Blomseth til Ehandel.
Hva budsjetterer dere for dette året, i de nye, svenske varehusene?
Vi har signert nå og skal overta virksomheten rundt sommeren. Først skal vi begynne å jobbe med nettopp disse tingene, som er for tidlig å si noe om nå. Vi må sette oss ned og bli kjent med dem først, men det vi pleier å se når vi går inn i nye markeder er at butikkene får en vekst på grunn av at vi oftere har lavere priser. Da vil volumet og omsetningen forhåpentligvis øke, sier Blomseth.
Power har i dag 4700 ansatte og 240 butikker i Norge, Danmark og Finland, i tillegg til nettbutikk i Sverige. Expert var børsnotert frem til 2008 da Wilhelmsen-familien kjøpte opp selskapet, før Tidemandsen kom inn på eiersiden i 2012.
I 2017 ble Expert omprofilert til Power – en vellykket strategi som Blomseth regner med vil være gjentagende når svenskene nå får Power servert i stedet for Mediamarkt.
Vi har ganske god kunderating på de kundene vi har i Sverige i dag, de setter oss veldig høyt. Men kjennskapen er lav fordi vi bare er på nett. Kjennskapen økte dramatisk i Norge og Finland da vi startet opp der, så vi regner med at kjennskapen går opp på kort tid også i dette markedet. Produktene er attraktive og det er høy oppmerksomhet rundt de, spesielt hvis prisene er gode, sier Blomseth.
Hvor involvert vil Mediamarkt være i driften videre?
De vil først og fremst ha en plass i styret. Mediamarktsaturn driver jo Europas største elektronikkjede, så de vil være en fin rådgiver og en vi kan støtte oss på. Men i hovedsak er det snakk om plass i styret, sier konsernsjefen.
Om de svenske medarbeiderne forteller han at Power ikke har noen planer om å nedbemanne. Dessuten er det mye overlapp i varelageret, så heller ikke her vil det være nødvendig å ta særlige grep.
Vi har ikke planlagt å nedbemanne. Kunnskapen til de ansatte er en viktig del av det vi tar over. Når vi driver med avanserte produkter er det viktig med høy kompetanse hos de som skal selge det. Det er også mye overlapp i varer. Sånn er det jo, alle selger Apple, Samsung og så videre. Det er en fordel, sier Blomseth, før han runder av:
Vårt mål er å gjøre denne delen like god som de tre andre vi har. Kundene liker det og vi får effektivitet og lønnsomhet. Det er det vi har som mål, så det blir det et fjerde bein for oss å stå på. Da har vi dekket hele Norden som har vært et mål fra starten av.